+420 775 552 099


JAK NA NESPAVOST HYPNÓZOU

Možná spánek považujete za něco úplně běžného, co automaticky přichází každou noc. Večer si lehnete, za pár minut snadno usnete a ráno se probouzíte ještě před budíkem, odpočatí a svěží. V takovém případě vám gratuluji. Patříte k těm šťastným. Bohužel pravda je taková, že v současnosti zažívá problémy se spánkem čím dál více lidí, dokonce téměř každý druhý člověk. Jak nejlépe léčit nespavost? Na prášky raději rychle zapomeňte a zajistěte si skutečně zdravý, plnohodnotný spánek.

Spánek jako šikovná uklízečka

Věděli jste například, že během spánku probíhá ve vašem těle skutečný úklid? Zatímco vědomí spí, podvědomí pracuje. Spánek je ve skutečnosti velmi aktivní činnost. Když se večer uložíte ke sladkému spánku, aktivují se procesy, které začnou čistit mezibuněčné prostory od toxinů a odpadních látek. Je to opravdu podobné generálnímu úklidu. Toxiny v mozku… Taková celkem abstraktní úvaha, že? Přiblížím vám to. Představte si rušnou uličku v obchodě. Denně jí projdou velké zástupy lidí. S blátem na botách. Se spoustou papírků po kapsách, které sem tam nenápadně vypadnou na podlahu. Co se asi stane s takovým rušným místem, které necháte dlouho bez pořádného úklidu? A podobně na tom jsou vaše mezibuněčné prostory, když zanedbáváte spánek. V mozku máte opravdu gigantické bludiště se stovkami miliard cest. Dá se žít bez úklidu v rostoucí špíně?

Nespavost s sebou nese mnoho zdravotních problémů. V oblasti tělesného zdraví i psychiky. Velmi výrazně trpí především váš imunitní systém a duševní schopnosti. Nedostatek spánku je dokonce také spojován s přibíráním na váze. Zpozornět by proto měli i ti z vás, kteří řeší problémy s váhou. 

A vůbec nejhorší důsledek spánkové deprivace? Je obecně známo, že třeba bez vody člověk vydrží jen několik dní. Věděli jste ale, že spánek je na tom podobně? Člověk vydrží bez spánku jen několik dní. Potom nastává fyzická smrt z důvodu absolutního vyčerpání.

Kouzelné slovo „regenerace“

Čím je spánek pro člověka tak důležitý? V čem tkví jeho výjimečné kouzlo? Tím klíčovým pojmem je regenerace. Během spánkových cyklů se regeneruje vaše tělo i mysl. Aby byl odpočinek skutečně plnohodnotný, potřebujete denně naspat přibližně 7,5 hodiny. To proto, aby mohlo proběhnout všech 5 spánkových cyklů. Když budete počítač přerušovat v činnostech spojených s údržbou, tak začne stávkovat, až přestane fungovat. Na rozdíl od počítače si nový život nekoupíte. Je to přesná, délku a kvalitu života ovlivňující matematika. Vaše biorytmy opravdu počítají za vás. Tyhle výpočty provádí mozek bez vašeho přičinění. Vy mu však musíte poskytnout dostatek času k tomu, aby svou náročnou práci zvládl nejlépe každý den dokončit. 

První dva cykly v řadě se vyznačují opravdu hlubokým spánkem. Ten se postará zejména o přirozenou regeneraci těla. V dalších cyklech se potom více ladí mysl a psychika. Jde o komplexní, a díky tomu vlastně i poměrně křehký mechanismus. 

Co když spím málo?

To může být opravdu problém. Málo spánku nebo méně kvalitní spánek zpočátku způsobí možná jen únavu. Po určitém čase se však negativní důsledky nespavosti u většiny lidí projeví. A to jak v tělesné, tak i v psychické rovině. Oslabený imunitní systém, zhoršená paměť, narušené vnímání, snížená pozornost, přibírání na váze. Spánková deprivace prostě hraje proti vám na více frontách.

Máte dojem, že vaše nespavost je pouze a jen váš problém? Potíže se spánkem přitom ovlivňují také vaše vztahy s ostatními lidmi. Změnami v myšlení a chování, které s sebou nespavost nese, začnou být narušeny vztahy s nejbližšími. Špatné vztahy s okolím obvykle zpětně negativně ovlivňují spánek. Vzniká začarovaný kruh.

Jak tedy nespavost efektivně řešit a vyřešit?

Prášky na spaní jako spásný všelék?

Problémy se spaním? To nic. Napíšu vám recept. Po těch lécích budete spát jako miminko. Tohle jste klidně mohli slyšet z úst svého lékaře. Tak se na to podíváme.

Tyhle domnělé zázraky vám přinesou v průměru pouhých 30 minut spánku navíc. Půlhodinku spánku, která je ale v toku času draze vykoupena. Architektura spánku je po lécích narušená podobně jako po alkoholu. Takže sice spíte, kvalita spánku je ale sporná. Na základě čeho vám vlastně lékař předepisuje léky na spaní? Vyšetří vás? Zpravidla nikoli. Často se lékaři rozhodují pouze na základě vašeho subjektivního slovního popisu problému. 

Vnímáte hrozbu takové léčby? Většina psychofarmak patří mezi návykové látky. Vzniká fyzická i psychická závislost. A jak už jsem předeslal, kromě hrozby vzniku závislosti, hypnotika významně zhoršují kvalitu regenerace. Dost kontraproduktivní u preparátů, které mají původně řešit problémové spaní, že? Zvlášť když je známo, že dlouhodobé braní prášků na spaní zabraňuje přirozenému spánku, zhoršuje fungování imunitního systému a má za následek nižší odolnost proti nádorovým onemocněním.  

Hypnoterapie: skutečné řešení problémů se spánkem

Máte mozek? Samozřejmě, že máte, co je to za otázku. Potom vaše problémy se spánkem může vyřešit kvalitní psychoterapie. Nejlépe spojená s účinnou hypnoterapií. Jak by mohly léky řešit problémy v mysli? Nijak, jen je na pár chvil vytlačí z pozornosti, aby tam brzy znovu nakráčely. Psychoterapie naopak řeší skutečnou příčinu nespavosti. Hypnoterapie potom dokáže vytrénovat mozek tak, aby dokázal změnit špatné vzorce, které vedou k potížím se spánkem.

Už vidíte ten rozdíl? Na jedné straně stojí léky, které zasahují do přirozeného chemismu mozku. Kromě spánkových cyklů ovlivňují i další procesy a navíc mají spoustu vedlejších nežádoucích účinků. A potom tady máme hypnoterapii. Velmi účinnou metodu využívající hypnotický trans, kdy ve změněném stavu vědomí dokážete za pomoci hypnoterapeuta aktivovat řešení problémů se spánkem přímo v sobě. 

Speciální meditace o časoprostoru spánku

Mechanismy spánku jsou opravdu velmi specifické. To, jak dobře usínáte a spíte, se odvíjí od vnějších faktorů prostředí stejně tak jako od toho, jaké prostředí máte uvnitř. To přirovnání k prostředí je trefné. Vaše podvědomí v opakovaně vedeném hypnotickém transu totiž umí vytvořit velmi sofistikované prostředí pro dobrý spánek. Skutečně máte v sobě tu moc změnit způsob, jakým se vaše podvědomí ladí na odpočinek. Můžete mít dokonce dojem, že jde až o nějakou magickou techniku. Ve skutečnosti jen využijete naplno schopností svého vlastního mozku.

Během transu si vytváříte přirozený časoprostor pro rozpomínání na spánek, který se stává podkladem pro váš skutečný odpočinek. Je to cesta k opravdové funkční změně. Probouzíte totiž své vlastní zdroje vedoucí k vyřešení nespavosti. To je diametrálně odlišné od mechanismu vzniku závislosti na lékové terapii, kterou bohužel v dnešní době podstupuje většina lidí, kteří trpí některou z forem nespavosti. Přitom studie prokázaly, že dobře vedená psychoterapie je z dlouhodobého hlediska mnohem přínosnější než léková terapie. Navíc je zcela bez nežádoucích vedlejší účinků na vaše zdraví. Více o spánku se dozvíte i na mém webináři Jak na nespavost .

Mnohé, co potřebujete ke zdravému spánku, už vlastně máte na dosah. Jen se potřebujete naladit do hypnagogického stavu, který je přirozeným začátkem spánku. To lze nejlépe aktivovat hypnoterapií.

Jak například zastavit rušivé myšlenky? Jak znovu usnout? Jak se cítit v pohodě, i když jste spali přerušovaně či méně?

Rád vás na této cestě budu doprovázet.

Libor Činka
Hypnoterapeut, který učí lidi používat mozek na maximum.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů