PAMĚT a UČENÍ

Kolik hodin ze školní docházky jste měli předměty Rychločtení, Strategií efektivního studia, Tréninku paměti nebo Jak se hravě učit?

Před několika lety jsem na toto téma dělal anketu. Většina dotázaných lidí s různým stupněm vzdělání - středním, vysokým i základním - odpovídala shodně - 0 hodin. Ti šťastnější z nich měli 2 až 3 vyučovací hodiny na toto téma za 14-19 let školní docházky. 

Vědět, jak funguje naše paměť, je přitom naprosto zásadní pro efektivní učení se čehokoli.
Učitelé potřebují znát, jak funguje lidský mozek a paměť, aby podle toho připravovali své hodiny a zaujali pozornost žáků a studentů pestrými způsoby.
Studenti a žáci potřebují vědět, jak funguje mozek, jak mají trénovat paměť, aby dokázali efektivně studovat a dlouhodobě si pamatovat.

Proč se i přes řadu moderních objevů, výzkumů a metod nic z nich na pedagogických fakultách ani ve školách stále nevyučuje? Lámu si nad tím hlavu. 

Jak jsem se dostal k efektivnímu učení

Studoval jsem zdravotnickou školu a chtěl zvládnout těžké zkoušky co nejlépe. Chtěl jsem se také naučit dobře anglicky. Ve škole a na různých klasických jazykových kurzech mi ale žádné odpovědi o efektivním učení nedali, a tak jsem hltal všechny tehdy dostupné knihy. Všechny rady jsem na sobě testoval. Teorie z knih mi nestačila, začal jsem tedy studovat u světových špiček na paměť a mozek. Pronikl jsem do tajů NLP (neuro-lingvistické programování) a inspiroval se metodami Georgi Lozanova, průkopníka sugestopedie. Ten dosáhl svými metodami učení naprosto výjimečných studijních výsledků u svých studentů.

Po teorii, vlastních letech praxe a po studiu u světových špiček jsem začal předávat znalosti dál na svých kurzech, v online programech a knihách. Jsem proti současnému zastaralému a nudnému vzdělávacímu systému, který ve studentech zabíjí kreativitu, sebevědomízvědavost. Jsem pro studium, které je moderní, hravé, poutavé, zábavné a praktické pro život. Dnes už studenti nepotřebují znát všechny detaily z hlavy, ale potřebují se naučit:

  • jak se správně učit,
  • jak umět sami sebe dlouhodobě motivovat ke studiu,
  • jak myslet kriticky,
  • jak pracovat s informacemi a zdroji,
  • jak spolupracovat mezi sebou,
  • jak argumentovat,
  • jak funguje paměť.

K tomu jim mohou pomoci osvícení učitelé, kteří už na vlastní kůži zjistili, že učit téměř stejně jako na konci 19. století není způsob do 21. století. Dnešní vzdělávací systém potřebuje nutně kreativitu a znalosti fungování paměti. Lidský mozek nepřemýšlí v řádcích černým písmem. Myslí v souvislostech, barvách a obrazech. Stejně jako sníme, stejně tak myslíme - barevně, zajímavě a poutavě. Proto nejvhodnější výuka pro mozek je:

  • v příbězích,
  • kreativní a pestrá,
  • se zkušenostmi z praxe,
  • zapojuje co nejvíce druhů paměti (vizuální, sluchový a pohybový vstupní kanál),
  • v pohybu (žádné sezení na židli 8 hodin denně), protože pohyb podporuje myšlení, proto 90% učitelů při výuce chodí. Je na čase dopřát pohyb i studentům! 

Bořím mýty o paměti a učení

Protože tyto informace ještě většina lidí nezná, učím žáky, studenty, učitele, rodiče i seniory jak trénovat paměť a umět efektivně pracovat s informacemi. Učím je moderním způsobům studiahravého učení. Věk v tréninku paměti nehraje roli. Naprosto zásadní totiž je, JAK se lidé učí. Proto po mém kurzu Angličtina s hypnózou a virtuální realitou i senioři, “věční začátečníci”, lidé s “nálepkou dis-” a mnozí další plynně mluví anglicky.

Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Pronikněte do hravého učení i vy. 

Online rozhovor: Jak efektivně využívat počítač mezi ušima pro Rise and Shine

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video