PAMĚT a UČENÍ
Kolik hodin ze školní docházky jste měli předměty rychločtení, strategií efektivního studia, tréninku paměti nebo jak se hravě učit?
Před mnoha lety jsem na toto téma dělal anketu. Většina dotázaných lidí s různým stupněm vzdělání - středním, vysokým i základním - odpovídala shodně - 0 hodin. Ti šťastnější z nich měli 2 až 3 vyučovací hodiny na toto téma za 14-19 let školní docházky.
Vědět, jak funguje naše paměť, je přitom naprosto zásadní pro efektivní učení se čehokoli. Učitelé potřebují znát, jak funguje lidský mozek a paměť, aby podle toho připravovali své hodiny a zaujali pozornost žáků a studentů pestrými způsoby.
Studenti a žáci potřebují vědět, jak funguje mozek, jak mají trénovat paměť, aby dokázali efektivně studovat a dlouhodobě si pamatovat.
Proč se i přes řadu moderních objevů, výzkumů a metod nic z nich na pedagogických fakultách ani ve školách stále nevyučuje?
Jak jsem se dostal k efektivnímu učení
Studoval jsem na stomatologii a chtěl zvládnout těžké zkoušky co nejlépe. Chtěl jsem se také naučit dobře anglicky. Ve škole a na různých klasických jazykových kurzech mi ale žádné odpovědi o efektivním učení nedali, a tak jsem hltal všechny tehdy dostupné knihy. Všechny rady jsem na sobě testoval. Teorie z knih mi však nestačila, začal jsem tedy studovat u světových špiček na paměť a mozek. Začal pronikat do tajů NLP (neuro-lingvistické programování) a inspiroval se metodami prof. Georgi Lozanova, průkopníka sugestopedie. Ten dosáhl svými metodami učení naprosto výjimečných studijních výsledků u svých studentů.
Po teorii, vlastních letech praxe a po studiu u světových špiček jsem začal předávat tyto znalosti dál na svých kurzech, v online programech a knihách. Jsem proti vzdělávacímu systému, který ve studentech zabíjí kreativitu, sebevědomí a zvědavost. Jsem pro studium, které je moderní, hravé, poutavé, zábavné a praktické pro život. Dnes už studenti nepotřebují znát všechny detaily z hlavy, ale potřebují se naučit:
- jak se správně učit,
- jak umět sami sebe dlouhodobě motivovat ke studiu,
- jak myslet kriticky,
- jak pracovat s informacemi a zdroji,
- jak spolupracovat mezi sebou,
- jak argumentovat,
- jak funguje paměť.
K tomu jim mohou pomoci osvícení učitelé, kteří už na vlastní kůži zjistili, že učit téměř stejně jako na konci 19. století není způsob do 21. století. Dnešní vzdělávací systém potřebuje nutně kreativitu a znalosti fungování paměti. Lidský mozek nepřemýšlí v řádcích napsané černým písmem. Myslí v souvislostech, barvách a obrazech. Stejně jako sníme, stejně tak myslíme - barevně, zajímavě a poutavě. Proto je nejvhodnější výuka pro mozek ta, která je:
- v příbězích,
- kreativní a pestrá,
- se zkušenostmi z praxe,
- zapojuje co nejvíce druhů paměti (vizuální, sluchový a pohybový vstupní kanál),
- v pohybu (žádné sezení na židli 8 hodin denně), protože pohyb podporuje myšlení. Proto 90 % učitelů při výuce chodí. Je na čase dopřát pohyb i studentům!
Bořím mýty o paměti a učení
Protože tyto informace ještě většina lidí nezná, učím žáky, studenty, učitele, rodiče i seniory jak trénovat paměť a umět efektivně pracovat s informacemi. Učím je moderním způsobům studia a hravého učení. Věk v tréninku paměti nehraje roli. Naprosto zásadní totiž je, JAK se lidé učí. Proto po mém kurzu Angličtina s hypnózou a virtuální realitou i senioři, “věční začátečníci”, lidé s “nálepkou dis-” a mnozí další plynně mluví anglicky.
Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Pronikněte do hravého učení i vy.

Online rozhovor: Jak efektivně využívat počítač mezi ušima pro Rise and Shine