Je virtuální realita hrozbou lidstva? Hrozí implantace škodlivých myšlenek? Mohou učitelé aktivitami s virtuální realitou poškodit zdraví dětí? Vždyť o tom zdá se existují studie. Máme brát varování velmi vážně? To a mnoho dalších souvislostí je obsahem toho článku, který vznikl jako odpověď na dotazy rodičů obávajících se vlivu VR technologie.
Zájem o vynálezy a chytrá technologická řešení mě provází celý život a proto je zapojuji i do své psychoterapeutické práce. Konkrétně virtuální realitu využívám od roku 2017 a za tu dobu vlastním několik typů headsetů od HTC Vive, přes Oculus Go, až po aktuálně nejlepší Oculus Quest nyní známý pod značkou Meta Quest 3.
Představa brýlí, které si nasadíte a vstoupíte do fantastického světa například na cizí planetu a setkáte se s jinou civilizací je lákavá. Něco takového tady je už dlouho. Stačí se zamyslet a vzpomínat. Každá kniha, film, obsah obrazovky počítače či mobilu je takovým světem, do kterého se můžete ponořit a nechat zmizet myšlenky na vnější svět. Jakmile však knihu či obrazovku odložíte, jste zase v našem světě. Úmyslně se vyhýbám slovu realitě, protože nežijeme plně v realitě, ale vnější fyzikální svět je naší myslí vnímán přes „brýle“ myšlenkových představ, předpokladů, hodnocení… Lidské myšlenky přijímané od dětství od nejbližších a později knihy, filmy, obsahy „augmentují“ vnější neutrální prostředí a vytváří virtuální světy od té doby, co je na světě lidstvo. Zatímco v příspěvcích na sociálních sítích je v případě, že se zabýváte určitou oblastí vcelku snadné vidět nesmysly psané neznalými, u knih je to složitější, protože přečíst knihu obvykle vyžaduje desítky hodin. Asi proto většině unikají nebezpečné myšlenky v knihách popsané. A tak většina lidstva žije ovlivněna pohádkovými a romantickými představami o vztazích, a o tom jak pravda a dobro zvítězí.
Předchozí úvod je důležitý pro pochopení proč technologie jako VR pouze umožňuje nově zabalit staré příběhy. Jde jen o nový formát, který podobně jako filmový projektor od bratří Lumièrových nezpůsobil masové vymytí mozků. A jakkoli mnozí čtenáři mají zkušenost s tím, že v osmdesátých letech po koupi videopřehrávače trávili první měsíce přehráváním videokazet, tak se na nich nestali závislými. A co počítačové hry? Také jsem jako leckdo z vás hrál počítačové hry (od Doomu, Descentu, Lary Croft až po Harryho Pottera). A zůstali jsme na nich závislými?
Ano, existují jedinci, kteří zůstanou ponořeni do her, ale zrovna tak někteří jako já, zůstanou závislými na čtení knih:). Jsem dalek tomu brát na lehkou váhu ponoření dětí do obsahů na mobilech, ale snad po promyšlení předchozího už začínáte tušit, že závislost nevytváří dané médium.
Setkal jsem se s obavou z možných negativních účinku ze zavádění virtuální reality do výuky v některých školách a argumentací podloženou články podepsanými lékaři a výzkumníky.
Rozebral jsem ty články po jednotlivých tvrzeních, ale zde je raději shrnu, protože o tom bych mohl napsat slušně tlustá skripta.
Výše jsem napsal, že závislost nevytváří dané médium ale to, že nabízí hodnotnější obsah než je vnější svět. Stop. Úmyslně jsem to takto napsal, byť je v tom logická chyba. Tak se to totiž jeví těm, kteří mají tendenci být závislými. Klíčové je pochopit, že to na první pohled nemusí být ve vnějším světě vidět hodnotnější obsahy. Klíčové je pochopit, že je potřeba trénovat mozek na to vidět ve vnějším světě hodnotné obsahy. To je to co chybí a co vede jedince k noření se do negativních transů nazývané závislostmi . To je to, co nedělají někteří rodiče a nedělá školství (až na výjimky vytvořené stále malým procentem inspirujících pedagogů).
Virtuální realita je zcela neutrální. Jakákoli domnělá škodlivost je mýtus vzniklý nedostatkem správných a objektivních perspektiv.
Pokud rodiče chtějí, aby se jejich děti vyhnuly „závislosti“, pak jim potřebují ukazovat pestré a zajímavé možnosti existující ve vnějším světě. Když rodiče a pedagogové neinspirují, tak si mohou sypat popel na hlavu jen sami sobě. Pokud jako rodič prošvihnu možnosti inspirovat potomky od dětství, pak mohu mít vážný problém. To se snadno stane, pokud lidé jako papoušci opakují myšlenky z okolí o tom, co vše se musí. Že se mají dělat jen seriózní věci, že hlavní je pořádek, že na hry v životě není místo… Kdo by nechtěl utéci z takové nepřirozenosti, z tak pro mozek nudného, senzoricky sterilního „života“? Kdo by nechtěl uniknout od výkvětu takovýchto pseudohodnot?
Ano existuje pro všechny, kteří to nechtějí chápat a očekávají instantní řešení. S rodiči, kteří nám přivádí své děti a sdělují: ‚‚Opravte nám dítě., se takříkajíc roztrhl pytel. V takovém případě je na místě terapeuticky pracovat s rodiči či pedagogy, nikoli opravovat děti pokažené myšlením okolí.
Komentované zdroje:
pirg.org/edfund/resources/vr-risks-for-kids/
neurosciencenews.com/virtual-reality-children-19370/
narodni.cz/jak-nastup-digitalni-technologie-negativne-ovlivnuje-mysl-a-budoucnost-nasich-deti/