Takřka 80 procent studentů základních a středních škol má problémy s učením a pamětí. Největším problémem je učit se látku nazpaměť bez zájmu, porozumění a souvislostí. To vede k rychlému zapomínání a špatné orientaci v naučené látce. Tyto špatné návyky si s sebou většina studentů odnese i do dospělého života. Málo efektivní učení v českých studentech pěstuje současný vzdělávací systém. Zatímco v Česku se metodám efektivního učení téměř nikdo nevěnuje, v západních zemích je tomu naopak. Do škol docházejí lektoři komunikace či psychologové, kteří studentům odborně radí s tím, jak se efektivně učit.
Problém je, že české školní osnovy nezahrnují předměty Rychločtení nebo Jak se učit, Jak si pamatovat, Jak kriticky vyhodnotit informaci předanou pedagogem a podobně. Urputně přetrvávající školní představa, že něco umět znamená umět to zopakovat ideálně doslova, je z hlediska výzkumů zcela scestná. Zásadním problémem je to, že paměť je od dětství trénovaná jen memorováním a biflováním zvuků a slov. Takto učené učivo se zachytí pouze v krátkodobé paměti, ale do té dlouhodobé se informace už neuloží. Student tak doma umí, ale následně často ze zkoušky přinese špatnou známku nebo po zkoušce prakticky vše zapomene. Jak to udělat, aby vás učení bavilo, jak trénovat paměť ať už jste ve školní lavici, nebo na pracovní židli?
Určení studijního typu vám pomůže při studiu čehokoliv. Mozek každého člověka totiž pracuje do určité míry specifickým způsobem. Proto každému vyhovuje trochu jiný způsob učení. Když připustíme určitou míru zobecnění, můžeme lidi rozdělit na typy zrakové, pocitové a sluchové. Když se chcete něco naučit, musí to do vašeho mozku nejprve dorazit prostřednictvím vašich smyslů. To už věděl i Jan Amos Komenský v 17. století. O bezmyšlenkovité memorování však při efektivním učení rozhodně nejde.
Toužíte po dosažení těch nejlepších studijních výsledků? Potom vsaďte na způsob učení, který nejvíce vyhovuje právě vašemu typu. Chcete se o studijních typech dozvědět více? Už jsem se o tomto tématu rozepsal v článku 4 velká odhalení jak se snadněji učit a naučit.
Musím se ‚‚TO‘‘ naučit… není příliš motivační věta. Vždy si jasně určete konkrétní a splnitelný cíl a toho se držte. Nepřeceňujte své síly. Vytvořte si realistický časový plán.
Jasně definovaný cíl už máte. Teď ještě potřebujete strategii, která vás udrží na cestě k jeho dosažení. Tou strategií je obyčejná motivace. V průběhu učení ji však lidé mnohdy hledají jen stěží. Naštěstí existují účinné techniky, které vám pomohou ztracenou motivaci znovu nalézt.
Mějte na paměti svůj vytyčený cíl. A pokládejte si následující otázky. Odpovědi si nejlépe někam zapište, abyste se k nim mohli kdykoliv v budoucnu vrátit.
Co mě vedlo k touze se to naučit?
Jak bude vypadat můj život, až se to naučím?
Jak se změní můj další život s novou dovedností?
Jak bude reagovat mé okolí?
Vytvořte si podmínky ve kterých se cítíte dobře. Motivuje vás hudba? Pusťte si ji. Máte raději ticho, požádejte okolí aby vás nerušilo a zajistěte si klidné místo. Upravte si prostředí, např. dejte si na stůl květiny, fotografie, obklopte se čímkoliv co ve vás vzbuzuje příjemné pocity.
Vyhněte se dlouhému učení v kuse, dělejte si zdravotní pauzy a dopřávejte si dostatek spánku.
Učení je kreativní proces. Pokud do něj zapojíte více smyslů, bude i mnohem efektivnější. Během jednotvárného sezení na místě a koukání do textu se toho moc nenaučíte. Při pohledu dolů se centra pro práci s vizuálními daty do značné míry deaktivují. Proto je ideální si např. učebnici či skripta dávat na stojánek, nikoli pokládat na stůl. Vizualizujte si dané téma, prezentujte si sami pro sebe, tvořte asociace, kreslete.
Oči máme vedle sebe a přesto nejčastěji využíváme lineární psaní na výšku. Otestujte práci s textem na šíř, budete mít větší přehled, nebudete muset očima klouzat dolů. Zmapujte si dané téma a naučte se tvořit myšlenkové mapy. . Buďte kreativní. Zaznamenávejte klíčová slova, zvýrazňujte barvami, malujte obrázky, kreslete šipky, které vám pomohou uvědomit si vztahy mezi jednotlivými informacemi.
Jistě znáte pořekadlo, že učení je mučení. Spousta z nás si myslí, že učení musí bolet, že musíme trpět. Zbavte se jednou pro vždy těchto škodlivých přesvědčení, že učení je náročné. Mezi další častá přesvědčení blokující úspěch v učení patří například ta o nedostatku vlastního talentu. Pamatujte si, že učení může být zábavné, pokud využíváte správné techniky.
Až si osvojíte výše uvedené tipy a zodpovíte otázky, půjde vám studium mnohem snadněji. Zažijte na vlastní mozkové závity ten rozdíl.
Hodně úspěchů při studiu vám přeje,