JAK SE SNADNO MOTIVOVAT K DODRŽENÍ PŘEDSEVZETÍ

Lidem se mnohdy nedaří dodržet předsevzetí dokud si nevytvoří opravdu motivující spojitosti s tím, co je pro ně důležité a po čem touží. Vítězové si představují nejlepší možné výsledky. Své myšlenky zaměřují na to, co chtějí, nikoliv na to co nechtějí. Vítěz si buduje budoucnost podle svých představ a nenaříká nad minulými chybami. 

I Karel Gott si před vystoupením v duchu přehrával svůj výstup a snažil se předvídat možné překážky a jejich řešení. Dick Fosbury dosáhl světového rekordu ve skoku do výšky pomocí vizualizace. Na startovní čáře se několikrát naklonil dopředu a zpátky a zviditelnil si svůj běh a skok. Tom Watson, Gary PlayerJack Niklaus si vizualizovali úder golfového míčku, než začali hrát. 

Proč? 

Protože jim to pomohlo koncentrovat se na nejlepší formu místo na chyby. Úspěch je nejen pro golfisty, tenisty, zpěváky je taky pro vás.

Vizualizujte si svou cestu k dosažení cíle

Představujte si například před každým studiem (fáze naladění a uvolnění) dosažení svých cílů. Pusťte si k tomu hudbu, která je vám příjemná, ne zvuk se zpěvem, skutečně jen hudbu. Stačí krátce a i jen 3 – 5 minut vnímat všemi smysly cíl. Pamatujte si, že jen neomezovaní fantazie vám pomůže. Moderní výzkumy potvrzují empirické zkušenosti, že řeč obrazů je řečí mozku, je jeho upřednostněným programovacím jazykem. Co chcete vidět? Pak přidejte co chcete cítit a slyšet.

Jak poznáte, že jste dosáhli cíle?

Jste sami sobě režiséry a tvůrci svého života. Vytvořte si film, kde hrajete hlavní roli úspěšné osobnosti. Jak jednáte, jaké překážky se objevují na vaší cestě a jak je překonáváte. Hledejte svou cestu. Tento vnitřní film můžete libovolně předělávat, sestřihávat a upravovat scénář svého úspěchu. Můžete se virtuálně jakoby radit s úspěšnými a modelovat (kopírovat) jejich úspěšné postupy. Vytvořte si několik variant jak můžete dosáhnout svých cílů. Představujte si jak máte široké možnosti, jak jste flexibilní. Jak ještě jinak?

Stačí jediná otázka

Je to snadné. Stačí se na chvíli zastavit a přemýšlet pomocí jedné jediné otázky. Ta vám pomůže nalézt a oživit to, co je motivující a co vám dá energii.

  • Vyberte si situaci, v níž se vám stává, že uváznete na mrtvém bodě, například úkol, který často odkládáte.
  • Položte si otázku: ‚‚Kdybych cíle dosáhl/a, co by mi to přineslo?‘‘, a co nejpodrobněji si představte, co by Vám to přesně přineslo.
  • Pak si znovu položte stejnou otázku: ‚‚A kdybych tohoto cíle dosáhl/a, co by mi to přineslo?‘‘

Takto pokračujte ve zvětšování přínosu dosažení cíle, dokud neidentifikujete nejvýznamnější cíl k němuž máte pozitivní postoj a k jehož uskutečnění dosažení menšího úkolu přispívá.

Například odkládání studia něčeho důležitého.

Můžete se ptát takto: 

Co by mi přineslo, kdybych se naučil anglicky? Vaše odpovědi v duchu budou znít a vypadat např. takto:

‚Přineslo by mi to možnost číst si zajímavé knihy v originále a najít spoustu zajímavých informací na internetu.‘‘ 

A kdybych tohoto cíle dosáhl/a, co by mi to přineslo?

‚‚Cítil/a bych se lépe, dělal/a bych více věcí, které mě zajímají, taky bych zvýšil/a svoje možnosti.

Mohl/a bych si najít zajímavější a lépe placenou práci.‘‘ 

A kdybych tohoto cíle dosáhl/a, co by mi to přineslo? 

‚‚Mohl/a bych mít víc peněz, možná bych časem mohl/a překládat věci, které se týkají mých koníčků a oblastí, v kterých se dobře vyznám, a o to by byl zájem.

Mohl/a bych postoupil na lepší pozici, vydělávat si více peněz, cestovat.

Mohl/a bych procestovat svět, to už si dlouho přeji.‘‘ 

A kdybych tohoto cíle dosáhl/a, co by mi to přineslo?

‚‚Myslím, že bych si vážil/a více sám/sama sebe, byl/a sebejistější a šťastnější.‘‘

A to je možná ta hodnota, která je již nevyšší a nejdůležitější, a kterou když budete mít na mysli, tak se budete cítit natolik posíleni, že to dokážete. 

Neúspěch je totiž často spojen spíše se zapomínáním na naše cíle, než se slabou vůlí.

PŘEDVÍDEJTE PRAVDĚPODOBNÉ VÝSLEDKY SVÝCH ROZHODNUTÍ 

Jak předvídat a jak rozšířit perspektivu vnímání a podniknout včas nápravná opatření? 

Dovolte si vytvořit chvilku během dne, kdy vás nikdo nebude rušit. Pusťte si k tomu pěknou hudbu a přemýšlejte o svých přáních či předsevzetích a použijte následující cvičení k mentálnímu nácviku dobře promyšlených plánů.

Po chvíli, až se budete cítit uvolněně si představte VŠEMI SMYSLY budoucnost a vaše jednání – abyste viděl/a, slyšel/a a cítil/a jako by to již probíhalo. Dosahování cíle může v praxi trvat měsíce, ale v duchu se to dá provést během několika minut.

Dovolte si přenést se do obrazu budoucnosti a uvažovat o následujících otázkách: 

  • Jaký dopad má dosažení cíle na další stránky mého profesního a soukromého života?
  • Jaké by mohly vzniknout NÁSLEDKY, DŮSLEDKY.
  • Nakolik to stojí za vynaložený čas a úsilí? 
  • Jaký je přínos ve vztahu k nákladům? 
  • Jak moje rozhodnutí a akce ovlivní okolí? (kolegy, přátele, firmu, rodinu, zákazníky)
  • Co by nemuselo vyjít?
  • Co bych teď mohl/a udělat, abych to preventivně vyřešil/a? 
  • A co ještě mohu vylepšit? 
  • Co potřebuji k tomu, abych mohl/a překonávat možné problémy?
  • V čem je zapotřebí upravit původní plán, rozhodnutí nebo dohodu?

Vytvořte si mentální scénář možných výsledků svého vybraného rozhodnutí. Formulujte odpovědi, naplánujte je podle jejich vztahu a priorit. Využít k tomu můžete například myšlenkovou mapu, v které uvidíte všechny souvislosti. Je to způsob myšlení, který používají nejúspěšnější lidé, a proto vám tento postup pomůže dělat správná rozhodnutí.

Hodně úspěchu a správných rozhodnutí nejen při plnění vašich předsevzetí vám přeje

Libor Činka
Hypnoterapeut, který učí lidi používat mozek na maximum.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů