+420 775 552 099

kancelar@liborcinka.cz

CO SI MYSLÍM O SUBLIMINÁLNÍCH NAHRÁVKÁCH

Výrobci subliminálních nahrávek nebo také subliminals či podprahových nahrávek tvrdí, že urychlí učení a motivování podprahovými, pro vědomí neslyšitelnými či neviditelnými, avšak prý do podvědomí vstupující sugestivní větami a obrazy např. typu: „Učím se rád. Učím se s chutí. Dokážu se snadno učit dlouho. Studium mě baví každý den, více a více… .“ 

Zakladatelem myšlenky byl americký specialista na reklamu James Vicary. Roku 1957 prohlásil, že umístil do filmu snímky trvající 1/25 vteřiny s nápisy: „Pij Coca-colu.“ a „Jez popcorn.“, čímž údajně způsobil zvýšení prodeje těchto výrobků. Tvrdil, že zatímco oko diváka vnímalo 24 políček filmu a reklamní 25 obešlo vědomé vnímání, tak vyvolalo podvědomou touhu si inzerované koupit. Pravdou však bylo, že v kině bylo možné koupit jen Coca-colu a popcorn, přičemž film obsahoval scény se záběry horkého počasí. V roce 1962, kdy selhal jeho pokus ovlivnit přes televizní obrazovky chování diváků, byl nucen přiznat, že si vše vymyslel, aby podpořil skomírající obchod. 

Lidská touha mít něco za nic je však mocným lákadlem pro podvodníky. I přes Vicaryho prozrazení doposud umožňuje podnikavcům prodávat subliminální nahrávky či videa, která ve skutečnosti mají jen placebo efekt. Přestože funkčnost dokázaly opakované vědecké studie, tak tento mýtus přetrvává dodnes i po prozrazení samotného tvůrce této celosvětové mystifikace. 

Subliminals nahrávky jsou nesmysl, který jsem popsal v již ve své knize Ovládněte svůj mozek. Velmi stručně – podvědomí automaticky odmítá cokoli, s čím je v rozporu a žádná podprahová implantace není možná, jde jen o marketingový tah. Kdyby to bylo možné, tak by bylo velmi snadné podsunout jakoukoliv myšlenku, například by bylo možné zrušit drogové závislosti a jakékoliv formy násilí. Naštěstí představa o podprahovém ovlivňování patří mezi fantazie.

Proč subliminální technologie nefunguje?  

Jako hypnoterapeut považuji myšlenky o možnosti subliminálního ovlivnění za špatně pochopené informace o funkci podvědomí nebo za snahu vydělávat na lidské touze „Mít něco za nic“. Některé zahraniční firmy a dokonce vykukové v ČR dodávají subliminální nahrávky i jako podporu učení jazyků. A někdo skutečně může mít pocit, že to nějak nedefinovatelně pomáhá. Skutečností je, že zde funguje očekávání uživatelů, nikoliv subliminální nahrávka. 

TEST 1
Proslulý autor NLP Dr. Richard Bandler se rozhodl ověřit funkčnost nahrávek jedné z firem, která se holedbá nejspolehlivějšími účinky. Zaměnil obaly a nálepky dvou sad subliminálních kazet : „Jsem nekuřák“„Snadné učení„. Uživatelé byli následně dotazováni na účinky nahrávek a v obou skupinách se objevily pozitivní ohlasy, avšak na téma napsané na obalech! 

TEST 2
Tentokrát nechal Richard Bandler vytvořit subliminals obsahující škodlivé věty typu: „Každým dnem se cítím stále mizerněji“. I uživatelé těchto kazet si ji však chválili. Vyskytlo se i hodnocení: „Ještě nikdy jsem se necítil tak dobře.“ 

Pokud by nahrávky mohly obcházet kontrolní mechanismy vědomí, tak by bylo možné přeprogramovat kohokoliv a jakkoliv!!! Nepotřebovali bychom policii, protože by stačilo vysílat subliminálně z TV, rádia a podobně věty: „Jsi poctivý člověk. Kdo krade se přijde přihlásit na policii.‘‘. Dokážete si představit, jak by byl jednoduchý boj proti dětské pornografii či terorismu, kdyby to opravdu fungovalo? 

Moje terapeutická výzva: Prosím výrobce subliminálních nahrávek o výrobu následujících typů:

Pro lékaře s afirmacemi:
‚‚Pacienti, kteří přichází jsou lidé, a proto se k nim budu chovat uctivě a nikoliv jako k případům, které je potřeba seřvat tak, jak to umí doktor Haus.‘‘

Pro učitele s afirmacemi:
‚‚Opravdu si přečtu a budu v praxi stále používat to, co hlásal J. A. Komenský.‘‘

Nabízí se stovky dalších nápadů… od přeprogramování nerudných prodavaček až po vládní činitele. Trhákem by se nepochybně stal i subliminální vymahač dluhů, snižovač daní… 

Moje soukromá výzva výrobcům subliminálů: Naučte mě nebo mnou vybrané osoby jen pomocí subliminálu japonsky, čínsky nebo třeba jen italsky, francouzsky či španělsky – rád zaplatím za každých 100 slovíček Kč 1 000 až 3000 Kč.

Pravda o ovlivňování – reklama a hypnotické sugesce

Abychom však nevylili s vaničkou dítě, tak je potřeba dodat pár poznatků. Samozřejmě lze ovlivňovat. Vždy když komunikujete, tak to může druhé ovlivnit. Vlastně je těžké neovlivňovat. Když vám člověk, kterému důvěřujete řekne, že byl ve skvělé restauraci, tak můžete dostat chuť tam jít. Když s dotyčným nesympatizujete, tak to nejspíš budete ignorovat. Když v reklamě uvidíte usmívající se a evidentně šťastné lidi a navíce je vše podbarvené hudbou, kterou má v oblibě velké množství lidí, tak stačí přidat obrázek zboží, například mobilního telefonu a mnoho lidí jej zatouží mít. Proč? Protože vzniklo spojení mezi pocity a zbožím. Vzpomeňte si na proces kotvení z NLP. Uvědomíte si, proč je Apple tak úspěšnou značkou? Samo logo nakousnutého jablka je geniální. K čemu láká? 

Dále je potřeba rozlišit podvědomé učení se z příběhů, kdy se čtenář natolik asociuje s hrdinou v příběhu, že podvědomě začne uvažovat novým způsobem, a aniž si toho všimne, dospěje třeba k rozhodnutí cvičit, pracovat na své postavě či rozvoji inteligence. Nevím, jestli jste si toho již všimli, jak někdy jen pár stránek textu či minut filmu způsobí něco podobného. Já osobně jsem to prožil mnohokrát, ale nevěděl bych o tom, kdybych nebyl hypnotizér. Člověk v životě prošel řadou změn, protože je součástí přírodních zákonů, a proto vím, že každý projde řadou dalších změn v budoucnosti, které vás budou moci vést stále výše na žebříčku rozvoje a úspěchu. 

A co hypnóza? Proč, když jí dělá odborník, tak lze dosáhnout takřka zázraků? V hypnoterapii se používají speciální formulace, které obchází vědomé vnímání a dokáží ovlivnit myšlení a chování člověka. Vždy však dojde ke změně, kterou si vybere podvědomí jedince a nelze jej přinutit udělat něco proti jeho morálnímu kódu, například nelze přinutit poctivého člověka krást. 

Díky hypnotické síle sugescí a hypnotických příběhů však lze pomoci komukoli, aby se učil snadněji a s nadšením dosahoval rozmanité cíle. A chcete-li vědět jak je to s autohypnózou, podívejte se na můj článek Co musíte vědět o autohypnóze či meditacích pro bezpečí a účinnost.

Libor Činka
Hypnoterapeut, který učí lidi používat mozek na maximum.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů