+420 775 552 099

kancelar@liborcinka.cz

VYSVĚDČENÍ JE JEN TLAK NA ČÍSLA

Je to tady. Konec školního roku se blíží, děti počítají kolik dní zbývá do prázdnin a učitelé připravují průměry známek za poslední půlrok. Mnoho studentů a dětí se drtí na poslední testy a zkoušení, aby během posledních dní ještě honem ulovili dobré známky a zlepšili si průměr známek za pololetí. Ten shon a stres je ale úplně zbytečný. Proč?

Na straně učitele

Protože, pokud je učitel schopný, tak známkuje průběžně během pololetí, aby měl dost známek a zároveň přehled, zda jeho výkladu studenti rozumí. Díky tomu ví, jak dobře studenti látku chápou a jestli ji umí natolik, že zvládají testy a zkoušení. Každý učitel se při pohledu na počet známek ve svém notesu a na konkrétní čísla u každé třídy může přesvědčit, jak si jako učitel vede. Pokud má více než polovina třídy špatné známky, tak je to vizitka učitele a jeho způsobu učení, ne informace o schopnostech studentů. To je kriticky důležitý pohled na to, co by mělo být náplní práce pedagoga. Kdo by tedy měl také dostávat vysvědčení na konci roku? Učitel. Aby měl zpětnou vazbu, stejně jako studenti, jak si posledních 6 měsíců vedl. Nadchnul studenty a probudil v nich zájem o předmět, který učí, i když je třeba dříve nezajímal? Podařilo se mu humanitní typ studenta nadchnout pro přírodní vědy nebo matematicky nadané dítě pro dějepis či cizí jazyky? V dnešní době je mnoho alternativních škol – Scio, Montessori, Waldorfské a další. Podstata učitelského povolání je ale po tisíce let stále stejná – umět zaujmout. Kdyby se na konci pololetí rozdávala vysvědčení také učitelům, tak by moc dobře věděli, jak svou práci umí.

Jste pokrokoví rodiče?

Opravdu na vysvědčení záleží? Naši rodiče nás vedli k tomu mít co nejlepší známky a ve škole prospívat. Od většiny z nás se očekávalo, že budeme mít krásná vysvědčení se “samými biči” nebo chvalitebnými. Ruku na srdce, kdo z vás to máte směrem ke svým dětem jinak? Může pro vás být inspirací zamyslet se nad názvem knihy od R. Kiyosakiho Proč jedničkáři pracují pro trojkaře a dvojkaři pro státní správu. Doba se totiž mění a nedomyšlený tlak na čísla se hodí opustit. Sami moc dobře víte, jestli chcete, aby vaše děti měly jen samé jedničky a většinu volného času věnovaly studiu, nebo jste rádi, že mají také jiné aktivity a školní látku chápou. Život našich dětí se nebude odvíjet od toho, jaké mají známky ve škole, ale jak umí myslet a chápat věci v souvislostech. A jestli vám vaše děti nosí domů na konci školního roku stejný papír jako mně s manželkou, tak jsem si ještě nevšiml, že by tam přibyla nějaká nová kolonka. Vysvědčení vypadá téměř stejně jako před sto lety, ale doba je úplně jiná. Smysluplná změna na vysvědčení by byla přidat tam prostor pro talenty a nadání. O nadáních vašich dětí byste přece neměli vědět jen vy, ale i jejich učitelé. Právě vaše podpora, k tomu, aby vaše dítě své talenty rozvíjelo, je mnohem zásadnější než číslo na papíru hovořící o posledních 6 měsících. Pokud máte matematicky nadané dítě, tak se může stát, že přinese za 3 z matiky, protože se v hodinách nudí a jeho průměrná učitelka mu to dává sežrat. Číslo na “papíře” není podstatné. Pomáhejte svým dětem rozvíjet myšlení v souvislostech, ukazujte jim sami na sobě, jak příjemné a prospěšné je měnit myšlenkové vzorce, když už jsou po datu spotřeby. Myšlenkové vzorce jde měnit klidně i v 90 letech, pokud člověk opravdu chce. Všichni se učíme nápodobou a otevřený a vědomý rodič je pro dítě tou nejlepší podporou na jeho cestě životem. Budete-li dělat to, co jste dělávali, budete dostávat to, co jste dostávali. Chcete-li dostávat něco jiného, dělejte to jinak.

Příjemný konec školního roku dětem, rodičům a učitelům přeje,


Libor Činka
Hypnoterapeut, který učí lidi používat mozek na maximum.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů