NAPROGRAMUJTE SE NA ZMĚNU – od krize k rozkvětu

od-krize-k-rozvoji

Krizová situace je příležitostí k tomu najít nové postupy, nové úhly pohledu a kreativní řešení. Můžeme ze současné situace ztrácet hlavu, pevnou půdu pod nohama a nervy, nebo můžeme zapojit naše mozkové závity a pomoci sami sobě. V dějinách se opakovaně stává, že kdo se dívá z jiného úhlu pohledu, ten je ve výhodě. Podívejte se na současnou situaci třeba tak, jako kdysi vizionář Walt Disney nebo špičkoví hasiči. 

Krizová situace jako výzva

Když jsem byl malý, četl jsem knížky od Karla Maye. V jedné z nich se odehrála krizová situace – v prérii hoří a skupina cestovatelů zjišťuje, že je za chvíli dostihnou plameny. Suchá hořící tráva se rychle blíží. Co dělat? Může vás napadnout řešení, které takřka nikoho nenapadne. Cestovatelé vidí, jak se zvířata snaží utéct a zachránit. Zajímavá věc je, že některá řešení nejsou rozšířená i přesto, že existují dlouho. Nebo o nich lidé ví, ale nedělají je, bohužel. Existují řešení i v situacích, kdy si většina lidí zoufá. 

Chytrá řešení, které málo lidí zná

Ještě donedávna hasiči ve většině zemí nevěděli, co dělat, když v budově hoří a jsou tam výbušné látky, například láhve s plynem. Pak někdo přišel s kreativními řešeními. Kupodivu se funkční řešení okamžitě nerozšířila. To, že něco funguje lépe, neznamená, že to hned lidé začnou využívat. Leckdy jim brání jejich zvyklost dělat věci postaru. Nestačí poznání, že jde o mnohonásobně lepší způsob. Nestačí důkazy, že metoda zachraňuje životy. Dovolte vašim mozkovým závitům přijít na několik kreativních řešení hašení požáru – jedno, dvě nebo klidně tři. Jak by to šlo vyřešit? A jak dále? A jak jinak? Mimochodem, existují paměťové postupy, které jsou staré tisíce let, ale ve školách se neučí, přestože zajišťují lepší a dlouhodobé pamatování. Jsou přínosné pro studenty, ale zavedení vázne na nedostatku kreativity vzdělávacího systému. Lidská setrvačnost je složitější, než jsme ochotni si levomozkově připustit.

Úspěch je v kreativních pohledech

Tvořivost při hledání řešení se dá aktivovat, protože jsme jí všichni v dětství disponovali. Kreativitu utlumily až zaběhnuté koleje školní výuky. Můžete to změnit. V tuto dobu máte možná více času než jindy – nejste-li zdravotníci či v oboru, kde je nyní fofr. To, co vypadá jako krize, může být velkou příležitostí. Stačí se dívat na vše kolem té krize. Nikoli na problém, ale na příležitosti. Teď může být nejen víc času na domácí koníčky, na které jste dříve neměli tolik času. Teď je možnost připravit se na svět, který už nikdy nebude takový, jaký býval. Nyní je čas připravit se na to, co si mnozí neuvědomovali. 

Sci-fi je už realitou

Zdánlivě neviditelně se do mnoha oborů dostávají technologie jako vystřižené ze sci-fi knih a filmů. Robotizace, 3D tisk, umělá inteligence, virtuální realita a augmentovaná realita. A to vše je už současnost, i když si to většina lidí málo připouští. K předávání mých zkušeností využívám při výuce i v psychoterapii virtuální realitu. Představte si napojení na čtvrtstoletí zkušeností se zmíněnými technologiemi. V tom je vaše příležitost. To vám mohu nabídnout. Všichni, kteří na sobě pracují, zjišťují, že je velké množství zdrojů a orientovat se v nich je čím dál tím složitější. 

Nový život

Jako děti jsme kreativitou disponovali, jen byla utlumena školními kolejemi. A my to můžeme změnit. Možná se vám teď úplně mění váš život – vaše práce i vztahy. Dovolte si produktivně snít. My všichni dokážeme přemýšlet z různých úhlů pohledu. Když budu mít nápady, ale nebudu je realizovat, tak se můj život nezmění. Možná jste měli nějaké nápady v minulosti, nezrealizovali je a pak jste zjistili, že to podobné už někdo vymyslel nebo udělal. Často zablokujeme sami sebe – řekneme si, to nejde, to je nemožné. Je velká spousta lidí, kteří se nenechají zastavit kritikou. 

Začněte snít, jaký chcete váš život mít.

  1. fáze je vždy vize. Neexistuje v životě nic, co by se dalo vytvořit bez vize. Nemůžete stavět dům bez plánu. Velmi podrobně připravíte plán a podle toho nakupujete materiál a zařizujete vše ostatní. 
  2. fáze je, že se zamýšlíte z praktického hlediska. Chcete toto a toto a podle toho najdete obchod, kde se poradíte, nebo oslovíte odborníka v oboru, například architekta. Tuto strategii používal vizionář Walt Disney, který jako malý prodával mléko a později vytvořil celosvětové impérium a spoustu krásných pohádek. Pokládejte si otázky – co pro to potřebuji? A co dál pro to potřebuji? Podívejte se na váš sen z praktického pohledu.
  3. fáze. Až teď si dovolte konstruktivní kritiku, nikoli však destruktivní. Co by se mohlo pokazit? V tomto okamžiku děláte prevenci. A preventivní předvídání překážek přinese pohodové plynutí projektu. Když se objeví překážka, tak si řekněte: A co chci místo toho?

Hledání nových cest a řešení

Na příkladu “nemáme v ČR roušky” si můžeme říct – a jak to můžeme udělat? A jak ještě? A jak ještě? Profesor na VŠ vytvořil obličejovou masku z běžné PET lahve. Lidé začali šít roušky kreativně doma. Oprášili své šicí stroje, nebo našli jiná řešení bez stroje – s gumičkami, jehlou a nití a mnoho jiných. Vidíme, že kreativitu je možné aktivovat rychle. Začněte drobnými kroky v každodenním životě. Když se objeví problém, tak o něm přemýšlejte ve výše popsaných 3 fázích. 

Karanténa a práce

Dělejte něco, co jste dlouhou dobu nedělali, vraťte se ke svému koníčku. Jsou lidé, kteří rezignují, a lidé, kteří hledají nová řešení. Je čas se připravit na moderní technologie, robotizaci, 3D tisk, umělé inteligence a podobně. Myslete kreativně, myslete jinak než většina lidí. Kdo z vás nebo vašich blízkých podniká, hrajte si s výše řečeným a hledejte nová řešení. Štěstí přeje připraveným. Díky jednoduchým aplikacím a technologiím můžete posunout své aktivity nebo podnikání na novou úroveň. K tomu vás chci povzbudit. Proto jsem vytvořil video nahrávku, kde o těchto tématech mluvím. Ke snění a novým úhlům pohledu na současnou situaci vám může pomoci i hypnóza – od 59. minuty tohoto videa ji můžete zažít z pohodlí vašeho domova. Užijte si atmosféru jako při dovolené. Zažijete uvolnění, pohodu a mohou se objevit nová řešení.

3 kreativní řešení požáru

  1. Rychle se šířící oheň můžete uhasit protipožárem. To používali například kovbojové. Američtí hasiči na to používají terénní čtyřkolky, které jsou vybavené plamenomety, díky nim mohou rychle zažehnout ohně v rozsáhlých předem vybraných částech vegetace.
  2. Existují speciální výbušniny, které při explozi vysají kyslík potřebný k hoření a uhasí hořící místo.  
  3. Z bezpečné vzdálenosti je možné prostřelit láhve s plynem dříve, než se plyn v lahvích ohřeje na výbušnou teplotu.

Existují řešení, která řeší krizové situace snadněji, rychleji a bezpečněji než zná velká část světové populace. To, co vypadá jako krize, může být velkou příležitostí – pro jednotlivce, rodiny, města, státy, kontinenty i celý svět. Záleží, jak se k této situaci postavíme – čelem, nebo zády? S hlavou otevřenou novým nápadům, nebo s destruktivní kritikou? Je to na vás.

Na dosah máte největší vědění a nástroje realizace.  

Libor Činka
Libor Činka
Hypnoterapeut, který učí lidi používat mozek na maximum.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů