Rodiče se snaží své dítě podpořit a říkají: „Karlíku, ale ty přece nejsi hloupý.“ Odkud se vzaly pochyby v duši dítěte? Proč prožívá stres, který není menší, než prožívají dospělí? Jak se vyhnout tomu, že vám přeformátují zvídavého človíčka na vystrašenou ovečku? Jak pro budoucnost svého dítěte uděláte to nejlepší, o tom chci psát. Nemusíte mi věřit, ale statisíce dětí jsou v ohrožení. Černý humor zní takto: ‚‚Jaký je rozdíl mezi pedagogem a pedofilem? Ten druhý má opravdu děti rád.” Dejme na stranu duševně nemocné lidi. Soustřeďme se na to, jak napravit roky.
Jak se děti mohou bát školy hrou? Protože je to jen fráze. Takové učení existuje, ale mimo oficiální vzdělávací systém. I když nedáte děti do alternativy jako Montesori, tak můžete zabezpečit nejen nadšení z učení po dobu školní docházky, ale po celý život. Proč? Protože éra, kdy člověk dělal celý život jedno povolání, je dávno pryč. Budoucnost znamená potřebu změnit povolání třeba čtyřikrát, ale i vícekrát. Kdo neupgraduje, kdo se neumí učit, ten skončí v chudobě. Chudoba v mysli = chudoba i finanční.
Libore, proč se ve školách neučí tak zajímavě a hravě jako na vašich kurzech? Často se setkávám s tímto dotazem, který je pro mě velmi zásadní ve vnímání školního systému a toho, co učím já. Mrzí mě, že se mě na to rodiče musí ptát. Je mi líto, že učitelé ještě nepochopili, jak funguje lidský mozek, potažmo ten křehký dětský.
Rodiče a děti. Téma, kterému se lze věnovat ne hodiny, ale týdny. Vzdělávání… Školní systém a poselství budoucím generacím. Poselství je v jejich ústech jen fráze a výsměch Komenskému. Už mnoho let mne téma kantorů a jejich přístupů nadzvedává ze židle. Je 21. století a řada z nich stále nepochopila ani základní psychologii. Pedagog, který neumí nadchnout k poznávání, nemá ve školství co dělat. Proto jsem rád, že lidé, kteří projdou mým kurzem, změní úhel pohledu na styl vzdělávání a předávání informací. Přemýšlí, jak jinak připravit své děti na život a naučit je kriticky přemýšlet. Učitelé by měli být v prvé řadě znalci lidské mysli. Bohužel stávající školní systém neučí, jak se správně a efektivně učit. Stejně jako vy jsem v rozvrhu hodin nikdy a nikde nenašel předmět Jak si pamatovat. Neviděl jsem ani učebnici ze základní školy Jak se učit.
Toto moudro pronesl Mark Twain. Možná už i on tušil, jak lze zabít jakékoli ambice v dítěti nedomyšleně pronášenými větami jako: ‚‚Ty si nic nepamatuješ” nebo “Ty nejsi schopný si zapamatovat tak krátkou básničku?!” Právě škola a kantor, který dokáže toto vypustit z úst, jsou gigantickou překážkou na cestě v poznávání a smysluplném rozvoji dětí i teenagerů. Bohužel toto se stále děje. A to přestože je 21. století. Vy to tušíte a oni naštěstí mají vás. Vědomé rodiče, kteří se tomuto pravěku umí postavit.
Učení na školách je nejen monotónní, ale nemá žádnou smysluplnou gradaci. Vztah k reálnému životu? Jeden tu je. Naprogramují většinu populace na obavu z autorit. Školáci sedí tisíce hodin v lavicích a příliš často se bojí, že budou zkoušeni, že dostanou špatnou známku. Připomeňme si, že neměli předmět, jak se učit. Co kdyby vám v nové práci neukázali, jak se to dělá, a pak by vám za chyby strhávali mzdu? I studenti na vysokých školách trpí žaludečními problémy způsobenými stresem nad množstvím učiva. Čeká-li učitel na odpověď déle jak 3 vteřiny, je student hodnocen jako ten, kdo neví. Učitel si k němu přiřazuje nálepku, že je hloupý nebo líný se učit. ‚‚Diagnóza”, kterou přidělil životokaz, se s ním může táhnout celý život. Paní učitelka sice také nebyla učena moderním způsobům, jak učit – jsou učeni teoriím starým nejméně čtvrt století – ale to není omluvou za programování vašich dětí nepoužitelnými teoriemi na selhávání a neefektivitu. Diplomaticky svého potomka připravte na konfrontaci s tím, že v životě musí přemýšlet sám za sebe a neměl by brát paní učitelku až tak vážně.
Je studium práva, medicíny nej volbou pro životní harmonii a příjem ve světě budoucnosti? Svět budoucnosti je spojen s umělou inteligencí a automatizací naprosté většiny toho, co se učí ve školách. Konkurenceschopnost rozhoduje o možnostech, nicméně levomozkové znalosti ze škol konkurenční nejsou. Konkurenční výhodu mají všichni, kteří nejen ovládají jazyk jako je angličtina, ale zejména ti, kteří dokáží používat pravomozkové funkce. Ty intenzivně trénujeme na kurzu a vytváříme tak silný základ pro synergické a tvořivé myšlení. Můžete sebe či své blízké dostat mezi perspektivní skupinu tvořivě myslících, kteří jsou nad všemi, kteří používají jen to omezené, co se učí ve školách. Je to důležité pro budoucnost, protože škola už desetiletí nestíhá držet krok s vývojem.
Rád bych podotknul, že malé děti se učí od svých vzorů. Což by paní učitelka měla být. Děti neumí konstruktivně kriticky přemýšlet. Podléhají autoritám a tím pro ně učitelé jsou! Nedopusťte, aby vašemu dítěti řekl nějaký pedago-životokaz, že je třeba nešikovné, neschopné nebo hloupé. Všichni máme výbornou paměť. Opravdu všichni. Jen učitelé o tajích a zákonitostech mozku vědí méně než o tom, jak funguje jejich mobil. Vy to své děti ovšem (o všem) naučit můžete. Máte tu moc. Máte to vědění.
Co si pamatujete ze školy? Nic moc, že? A přitom se do nás snažili roky nacpat co nejvíc. Říkáte si: ‚‚Nemám na to buňky, jsem po tatínkovi, tomu to taky nejde”. Toto je jen vir ve vaší hlavě. Přijďte si pro antivirový dvoudenní lék. Konec předávání virů a nákaz, které podvědomě blokují a formátují vědění a kreativitu. Změňte to!
Ano, myslím tím tlak na úspěch na výbornou, na obrázek v notýsku nebo na dosáhnutí toho nejprestižnějšího vzdělání. Podporujte děti v jejich cestě do budoucnosti, ale moudře. Přestaňte se snažit o to, aby dítě bylo lepší kopie vás samých. Svět se změnil. Kluk, který je ponořen do počítačových her, může mít povolání v tomto ohromně se rozvíjejícím průmyslu a vydělávat si i 3× více než právníci a lékaři. Ve světě stoupá počet bohatých, kteří utrácí za zážitky a design. Vaše dítě se může stát designérem, který bude placen nikoli za to, že vytváří průměrně placenou průměrnost, ale za to, že vytváří unikátní a originální kusy pro bohaté. Učte děti mimochodem a bez křečovitého vědomého úsilí. Ve vědění je síla a to táhne k poznávání. Děti to podvědomě vědí od narození. Proto je na čase nastartovat znovu jejich radost z pokusů, objevování a řešení. A když k tomu přidáte humor, vtip a akci, děti si budou pamatovat více a bude je to bavit. Hrajte si s nimi. Dětský počítač mezi ouškama je obzvláště citlivý a vy s ním můžete zacházet mnohem lépe. Vy máte možnost ovlivnit jejich myšlení a naučit je myslet jinak, předat jim tím trvalou hodnotu do života. PIN do světa neomezených možností, schopnost si pamatovat jim bude sloužit jako vstupenka do úspěšné budoucnosti.
Udělejte změnu sami v sobě! Možná si říkáte, že nemá smysl svůj styl přemýšlení měnit. Opak je pravdou. Jedna malá změna v naší hlavě znamená i krok ke změně kolektivního vědomí. Změna v myšlení, jiný úhel pohledu, perspektiva i nadhled mění životy. Konec přehlížení toho, co se děje ve školách. Pečlivě vybírejte, kam své dítě umístíte. Školáci odrážejí totiž také obraz školství, a to hlavně v pozdějším věku. Kdy budou vyhořele vysílat svůj obraz do světa možností. Škola není jen tady a teď, v tom smyslu, že si dítě odklepe 9 let povinné školní docházky, pak vybereme nějakou střední a možná půjde na vysokou. Výběr školy je vysvědčení na výbornou do celého života. Že je pozdě? Nikoli. I když už třeba chodí do posledních ročníků, tak jim můžete pomoci. Stačí dvoudenní kurz a budete vědět, jak napravit roky. Během krátké doby budete moci naplnit zásadní rodičovskou roli: Naučit své potomky nejdůležitější věci pro přežití. Budete se moci stát králem paměti. Vaše děti budou silní jako lvi, kteří se dokáží prosadit. Přijdete sami nebo spolu?
Za pár dní budete vládce paměti.