5 rad, jak rozehnat sezónní deprese

Méně světla, kratší dny, brzké stmívání a do toho déšť, šedá obloha a padající listí. Mnoho lidí si myslí, že právě počasí může za to, jak se na podzim cítí. Je ale potřeba si říci, že podzimní splíny na člověka nevyskočí nečekaně jako klíště. Samozřejmě, že méně světla má vliv na organismus, protože dochází ke změnám v produkci hormonů včetně spánkového hormonu melatoninu. V podzimním období obzvlášť je dobré si připomenout slova Romaina Rollanda: „Abys osvětloval světlem jiné, musíš nosit slunce v sobě.” Když v sobě člověk nenosí světlo a je nespokojený se svým životem, tak v ročním období s dostatkem světla je jím oslněn a jeho život vypadá lepší než je. S dostatkem slunce si tolik neuvědomuje, že není v životě spokojený. Většina lidí netuší, že jim záře slunce překrývá a zamezuje vidět na obloze jiné hvězdy. Proto se podobně jako na slunce leckdy upínají k povrchním hodnotám jako jsou kariéra nebo peníze. Pak přijde podzim a stresy a vše, co do té doby nebylo vidět, vyleze na povrch. Objeví se splíny a u některých lidí se zesílí již probíhající deprese. Na rozdíl od depresivní nálady, která se čas od času objeví u každého a souvisí například se špatným počasím, je deprese duševní onemocnění, jehož léčba vyžaduje pomoc odborníka. Jak zatočit se sezónními smutky a splíny? 

Věnujte se koníčkům

Lidé se necítí ve své kůži, protože nedělají věci, které jim dělají dobře. Typický klient s depresí je člověk, který kvůli rodině, dětem, práci odložil své koníčky, zájmy a životní radosti. Co by vás potěšilo a zvedlo vám náladu? Napište si seznam a do nejsnadněji uskutečnitelného se pusťte ještě dnes nebo nejbližší víkend.

Dostatečně spěte

Bez správné délky a hloubky spánku se nemohou lidé cítit dobře, nemohou mít energii na zvládání nároků života, nemohou být soustředění a efektivně myslet. Choďte spát o chvíli dříve a užijte si teplo peřiny. Vaše tělo vám za to poděkuje. 

Myslete produktivně

Myšlení ovlivňuje stav mysli, a to včetně produkce látek spojených se spokojeností, štěstím a naplněním. Utápění se v toku stereotypních myšlenek je druhem ruminace, tedy chybného zaměření pozornosti na minulé negativní události. Jde o druh negativního transu, který je nejlépe řešitelný hypnoterapií.

Vyhněte se lékům

V Česku se na rozdíl od světa praktikují v oblasti psychiatrie zastaralé a velmi málo funkční formy, což zamezuje skutečným změnám a terapii. Žádný lék nedokáže změnit neproduktivní myšlení s jedním vzorcem chování na myšlení produktivní. Nastolení klidu a pohody v životě lze dosáhnout jen speciálním tréninkem mozku, nikoli podáváním léků.

Využívejte světlo moudře

Absenci světla přes den je třeba kompenzovat, lidé by proto měli alespoň půl hodiny pobývat venku, když svítí slunce. Večer je naopak potřeba odfiltrovat modré záření z obrazovek, jinak dojde k narušení efektivity spánku a následkům v podobě malé odolnosti organismu vůči nemocím a zátěži. 

Kombinace výše uvedených postupů je tak zásadnější než očkování proti chřipce nebo braní vitamínů ve formě pilulek. Zdraví fyzické a psychické je vždy o synergickém působení myšlenek a těla.

Vyhněte se zaměňování podzimních splínů za deprese. A v případě nutnosti vyhledejte odbornou pomoc. Každý jsme svého štěstí strůjcem a pokud vám během podzimu štěstí sestrojit nejde, může vám s tím pomoci odborník. Změny nálad a chování jsou nejsnadněji řešitelné vhodnou kombinací systemické terapie a Ericksonovské hypnoterapie

Hodně radosti a naplnění za každého počasí vám přeje,

Libor Činka
Libor Činka
Učím lidi používat mozek na maximum, píšu o tom a vedu kurzy.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů