+420 775 552 099

kancelar@liborcinka.cz

PROČ IGNOROVAT ŠKOLNÍ VYSVĚDČENÍ

Už se zase blíží vysvědčení. Nejeden rodič a žák jej očekává s napětím a nervozitou. Děti žijí ve strachu z trestu. Jsou to však skutečně děti, koho by rodiče měli trestat? Po přečtení následujících řádků možná pochopíte, proč se oprostit od “závislosti” na školním hodnocení, které nás vlastně formuje a ovlivňuje celý náš život. Nás i naše děti často hodnotí lidé, kteří nedokáží vysvětlit, jak se správně učit. A my, masírováni celým školským systémem, jim často věříme.

Když dovolíte, naučím vás využívat mozek lépe než dosud.  Využívat ho na vyšší úrovni než je běžné. A věřte, že pomůžete o malý krůček změnit tento svět. Když totiž začnete mít rádi svůj mozek, začnete růst. A když začnete růst, tak budete inspirací pro ostatní.

Mrzí mě, když každý týden vidím ve své terapeutické místnosti oběti českého vzdělávacího systému. Nejen, že nás onen systém neučí myslet, on nám ještě vnucuje vzorce chování a myšlení – učení je obtížné, učení je nepříjemné, ale tak to prostě v životě chodí. Hodně rodičů mi říká, že nespravedlnost ve škole děti připraví dobře do života: „Alespoň si zvyknou na to, že život není vždy spravedlivý.“

Takže hurá, ponechejme svět takovým, jaký je. Ať je i dále plný hrubosti, agresivity, neprofesionálního zacházení ve škole, které se zákonitě odrazí i na atmosféře v budoucím zaměstnání. Školou vychovaní drsňáci znepříjemňují životy druhých, těch submisivnějších. Tento způsob myšlení nejsem ochoten podporovat. Mým cílem je složité učení zjednodušit. Nahradit školní myšlení z doby Marie Terezie myšlením odpovídající kultuře 21. století. Země J. A. Komenského zaspala. Ti, kteří rozhodují o školství nepochopili nic. NIC podstatného z jeho nadčasových myšlenek. A pokud pochopili, tak to zapomněli přenést do praxe.

Většina učitelů dnes skutečně nedělá to, o čem J. A. K. psal před více než 350 lety. Kde je škola hrou? Kde je škola, do které se studenti těší? Kde je škola, ve které třetinu doby žáci rozvíjejí své tělesné zdraví a pohyb? Kde je škola, kde se žáci naučí mluvit cizím jazykem, aby se po pár letech v pohodě domluvili i v zahraničí?

Není divné, že lidé, kteří říkají: „Učte se, učte se,” to sami nějak neumí?

Setkal jsem se s řadou pedagogů, kteří mi při vyprávění o potížích se studenty a strastech jejich povolání prozradili, že se stále dokola učí to, z čeho zkouší studenty. U maturity je pak známkují z toho, co si před nedávnem sami opakovaně „nabušili” do hlavy. Není divné, že lidé, kteří říkají: „Učte se, učte se,” to sami nějak neumí? Umí dokolečka opakovat nesmyslné jednání, přestože je neproduktivní. Umí se řídit nesmyslnými poučkami a tak urputně je opakují, že tomu sami věří. Stokrát opakovaný nesmysl se stane pravdou. Opakování, je přece matka moudrosti. To zní dobře a zdánlivě neprůstřelně. Kdyby se však učitelé opravdu zabývali tím, jak se mozek učí, tak by si dávno všimli, že si hodně věci pamatují, aniž by si je museli znovu a znovu opakovat.

Představte si křečka, který běhá v kolečku. Myslí si, že když poběží rychle, dostane ho to k cíli. Ve skutečnosti k cíli člověka dostane nejčastěji to, že zpomalí, zastaví a z kolečka vystoupí. Pak se teprve může pořádně nadechnout a začít uvažovat i mimo vyjeté koleje.

Kolik jste měli na základní škole hodin na téma “Jak se učit”? Kolik hodin předmětu zaměřeného na to, “Jak se učit ” jste měli na základní škole? Slovo základní sděluje, že jde o základ, že? Aby lidé byli schopni dobře se učit, někdo by jim to měl vysvětlit a vést je k tomu. Upřímně se zamyslete. Kolik hodin vám někdo věnoval, aby vám vysvětlil, jak správně postupovat v učení se? Co myslíte, že mi už roky odpovídají lidé, kterých se ptám na svých kurzech. Pokud jste jako většina lidí, tak jste měli sotva 1 až 2 hodiny za celou školu! V životě si nás dovolují hodnotit lidé, kteří nejenže nevysvětlí jak se učit, ale dovolí si nás hodnotit známkami. Lidé, kteří si ani neověřili, zda jejich prezentace byla tak kvalitní, že jejich zákazníci – ano žáci a studenti jsou zákazníci – porozuměli.

Jak řekl J.W.Goethe:
„Chceš-li dostat chytrou odpověď, musíš položit chytrou otázku.”

Ten kdo předává informaci je vysílačem a je odpovědný za kvalitu přenosu

Mnozí učitelé si vůbec neověřují, zda jim studenti porozuměli. Jestliže si kdokoli přivlastňuje právo hodnotit schopnost porozumění tomu, co jim řekl, tak je potřeba zároveň přijmout i fakt, žec. Jde-li o přenos zcela nové informace, musí si ověřit, zda posluchač, přijímač, informaci přijal. Správná zpětná vazba může vzniknout například otázkou: „Jak jste tomu rozuměli?” To je otevřená otázka. Tázaný tak může rekapitulovat vysílajícímu přednesené. Podle toho pak vysílač ví, zda je potřeba ještě něco vysvětlit, či zda bylo přenosu dosaženo. Lze samozřejmě použít i kontrolní test na ověření, avšak POZOR , tento test zjišťující přenos NESMÍ být známkován. Má totiž ověřit to, zda se vysílači podařilo přenést informace!

Známky udělované ve školách jsou bez mechanismu správné zpětné vazby vlastně sebeznámkováním schopnosti učitelů. Jde-li o trvale špatné známky, svědčí to v neprospěch učitele, nikoli žáků. Umět prezentovat tak, aby studenti látku pochopili, je práce, za kterou jsou pedagogové placeni. Bez uvedené zpětné vazby a v atmosféře, která vládne v mnoha školách, kdy jsou dotazy studentů a vysvětlující diskuze s vyučujícím považovány za obtěžující, vzníká to, čím je prodchnuta společnost. Jde o obavy ze zesměšnění z projevu neporozumění. Jestliže jde o posměšky druhých studentů vůči někomu ze třídy, pak je na pedagogovi, aby takové jednání dokázal diplomaticky odstranit. Tak vznikají fóbie a nízké sebevědomí. Zoufalý nedostatek výše uvedeného je příčinou toho, proč se jako psychoterapeut setkávám s lidmi, kteří se bojí. Bojí se mluvit před druhými, protože se bojí hodnocení.

Být průměrný a žít průměrný život plný zbytečných starostí a omezení anebo BÝT tím, kým chcete, a mít zdravé sebevědomí?

Přeji si, abyste byli úspěšní v čemkoli, pro co se rozhodnete a co bude hodnotné pro vás i pro druhé. Časem to může být většina. V  knize Ovládněte svůj mozek, vás naučím, jak používat mozek v souladu s moderní psychologií. Budete se tak moci nejen lépe učit, výborně si pamatovat, ale budete moci i mnohem snadněji dosahovat vašich cílů.

A opravdu všem velice doporučuji shlédnout TV video rozhovor Martina Veselovského s výjimečnou psycholožkou J. Nováčkovou.

Začněte konečně využívat superpočítač, který máte mezi ušimaStáhněte si e-knihu SUPERPAMĚŤ. Jen za 15 minut čtení zjistíte, jak mozek efektivně využívat a jak se bez větší námahy cokoliv naučit.

Libor Činka
Hypnoterapeut, který učí lidi používat mozek na maximum.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů