Jsou slova, kterým by se lidé měli ve své řeči vyhýbat velkým obloukem. Měla by se zakázat ve školách, na konferencích a na pracovištích. Proč? Protože narušují soustředění, učení, pohodu, efektivitu, motivaci i sebevědomí. Dnes lehce pohlédneme na tři skupiny těchto slov. Pokud se chystáte na ústní zkoušku, pohovor, jednání, prezentaci nebo dokonce budete učit jiné lidi, vyhněte se jim. Uvidíte, jak zásadně se vaše vystoupení změní.
Představte si, že sedíte a posloucháte někoho, jak prezentuje. Chce vám přiblížit novou učební látku, představit vlastní projekt, sdělit zajímavý nápad… V každém případě si dosaďte, co je pro vás blízké a aktuální. Zřejmě se shodneme na tom, že když z úst prezentujícího člověka zazní:
tak ho naše mysl vyhodnotí jako málo sebevědomého člověka.
Naše důvěra – byť podvědomě – klesne a zájem ho poslouchat také. Jak se zachovat, pokud víte, že některé z těchto slov používáte vy sami? Je to jednoduché. Váhavé možná nahraďte příště jasným věřím, že… Nejisté rozhodnutí pokusím se vyměňte při nejbližší příležitosti za jasné udělám to a slovo neumím za pozitivní zvládnu to.
Dalším “uspávačem hadů” na živých přednáškách, prezentacích a konferencích je vyplňování obsahu slovní vatou. Jaká slova dělají tuto medvědí službu?
Samotný obsah vystoupení pilují řečníci dlouho – hledají fakta, bádají, ověřují, analyzují, studují, provádí výzkumy. Byla by škoda pracně nalezené informace obalovat nadbytečnou vatou. Jakmile budete mluvit pomaleji, budete mít díky tomu dost času si v duchu připravit začátek další věty bez výplní vlastně, ehm,…
Při živých vystoupeních chcete vzbudit důvěru. Sestavujete vaši prezentaci, proslov nebo přednášku tak, aby vaši posluchači věděli, že jste odborník na slovo vzatý. Důvěru vám ale vezmou tvrzení:
To jsou univerzální tvrzení, která mívají k pravdě na míle daleko. Jsou generalizující. Hodí se do vypjatých dramatických scén filmů, ve kterých emočně rozhozená hrdinka pronese: „Nikdy jsi mě neměl rád.” Nebo: „Všichni mi ubližují.“ Nebo: „Nikdy nenajdu toho pravého.“ V profesionální prezentaci se jim vždy 100% vyhněte. Místo nich použijte reálná fakta – kdo, kdy, kolikrát, jak často, kolik lidí, kolik procent? S předem připravenými fakty vám mozek i ve stresu před publikem nabídne reálné číslo místo univerzálního tvrzení.
Jak optimálně využívat slovní i mimoslovní komunikaci je mimo jiné to, co se naučíte v online kurzu Psychologie vlivu a magie úspěchu.
Posuny mílovými kroky při vlastních prezentacích vám přeje,