Chystáte se na vystoupení před lidmi? Na prezentaci, přednášku, důležitý pohovor nebo jednání? V tom případě doufám, že pilně pilujete svůj projev. Asi jste věnovali spoustu času tomu, aby byl obsah naprosto perfektní. Dejme tomu, že jste dali mnoho energie do vytvoření obsahu, učíte se osnovu nebo celé části textu zpaměti, přeříkáváte si obsah v duchu během dne… To vše je velice důležité. Má to ale jeden velký háček. Pokud bude vaše tělo při vaší řeči vysílat jiné informace než vaše slova, ztratíte důvěru publika. Obsah slov tvoří pouze jednu část sdělení, dalšími částmi jsou gesta, postoj těla a tón hlasu. Mluví tedy celé vaše tělo, ne jen ruce a obličej. Vědec Albert Mehrabian provedl v 60. letech několik studií o nonverbální komunikaci, na jejichž základě došel k rozvržení složek komunikace v tomto poměru:
55% gesta a postavení těla
38% tón hlasu
7% slova
Tato čísla se dodnes citují v knihách, i když se Mahrebian jasně ohrazoval, že se týkají jen těch typů interakcí, které vědecky zkoumal. I přesto, že mají slova při přednáškách a prezentacích větší váhu než zmíněných 7%, je důležité se na prezentaci připravit také po nonverbální stránce. Jaké tipy pro vás dnes mám?
Chcete působit sebevědomě? Stůjte rovně a dívejte se zpříma. Vyhněte se shrbeným ramenům, šouravavému kroku nebo uhýbání pohledem. Pozice těla ovlivňuje stav mysli a uvedené pohyby by ve chvilce podlomily vaše sebevědomí.
V příjemném prostředí se informace lépe a rychleji vstřebávají, vaši posluchači se totiž uvolní. Vyhněte se sekaným a ostrým gestům a neosobním povýšeným pohledům.
Pokud budete při jednání říkat: „Souhlasím s vámi,“ ale vaše tělo “bude říkat” něco jiného (např. jemně nesouhlasně kývete hlavou, držíte zaťaté pěsti nebo máte strnulé tělo odkloněné od druhé osoby), tak vašemu souhlasu lidé neuvěří. Souhlaste nejen svým hlasem, ale také výrazem tváře a tělem. Pokud chcete, aby výrok: „Jsem otevřený vašemu názoru,“ vyzněl naprosto vážně, tak při něm mějte ruce venku z kapes. Jinak by se pokazil celý dojem.
Na konci vystoupení, jednání nebo prezentace je většinou prostor na otázky. Až se zeptáte posluchačů, vyhněte se otázce: „Máte nějaký dotaz? Místo toho se zeptejte: „Na co byste se rádi zeptali?” Podpořte diskusi. Vyhněte se obavě, že něco nebudete vědět. Dotaz na něco nečekaného vás může naopak inspirovat. Přiznejte, že jste nikdy takový dotaz nedostali. Řekněte: „To je zajímavé a teď mě napadá[…].” Mluvte o vašich myšlenkových pochodech. A pokud opravdu nebudete vědět, řekněte: „Nevím, ale zamyslím se nad tím.” Jen tak se budete rozvíjet a jen tak se odlišíte, budete moci růst a stanete se skutečnými experty.
Jak jsme si ukázali na příkladech, v souladu by měla být vaše slova s tělem, gesty a mimikou. Důležité je také, aby vystoupení ladilo s vaším oblečením. Proč? Pokud byste řekli: „Buďte kreativní,“ a u toho měli na sobě strohé business oblečení, tak publikum zkrátka nepřesvědčíte.
Mějte na paměti, že prezentace je také o tom, jak jdete vašim posluchačům naproti před prezentací, během ní i po ní.
Mluvte jasně a přemýšlejte o tom, co by mohlo vaše posluchače zajímat. Ocení, že myslíte na jejich potřeby předem.
Hodně zábavy při objevování zákonů nonverbální komunikace vám přeje,