Mnoho lidí stále dokola obhajuje memorování – biflování. Mají zkušenost, že, když se dívají na seznam slovíček a mají přitom zakrytý překlad, tak podruhé, potřetí, jim to jde lépe. Netuší, že jde jen o iluzi ovládnutí cizího jazyka. Vzpomínají si, protože mozek má záchytné body. Je to podobné, jako když jde člověk něco udělat, po cestě to zapomene, vrátí se do původního místa a tam si vzpomene. To je i důvod, proč si herci pamatují rozsáhlé texty. Prostředí, rekvizity, role, repliky druhých herců, hudba, místo v prostoru…, to vše dohromady pak působí jako spoušť. Ale často si nedokážou vzpomenout na své repliky, pokud se nachází mimo scénu, nedokáží odříkat roli od kteréhokoli bodu kdykoli a kdekoli. To vypadá na první pohled nelogicky, ale jiné prostředí nemůže snadno aktivovat komplexní soubor podnětů, které mají k dispozici na jevišti.
Uvědomte si také fakt, že když policisté potřebují, aby si svědek vzpomněl, je potřeba udělat co nejpřesnější rekonstrukci případu, protože není možné si pořádně vzpomenout, když sedíte u stolu na policejním oddělení. Je to výjimečná situace, proto je potřeba paměti pomoci.
A teď to převeďme do oblasti studia. Do mozku je potřeba si vypálit, že opakování stále stejným způsobem je matka tuposti. Pak si totiž vzpomenete pouze v případě, když se objeví stejné impulzy. Tupé opakovaní, byť stokrát, zapamatování nezabezpečí. To dokazují nesčetné vědecké studie i psychologie, které však pedagogové “zdařile” ignorují. Nejde o to umět věty opakovat doslovně, ale o to, aby mozek přijímal jazykové vzorce, které začne postupně přirozeně a pružně používat. Proto vznikl online kurz Anglicky fantasticky online, který přináší ohromující řadu pestrých a provázaných vzorů. Urputně přetrvávající školní představa, že něco umět , znamená umět to zopakovat doslova, je z hlediska praktických výzkumů zcela zcestná. Vznikají tím jedinci mající maturitu z jazyka, kteří vystoupí na nádraží v cizině a najednou zjistí, že neví, jak se domluvit o podstatných věcech, ale zato jim v hlavě zní smyčka z dokonale “navrčených vět” typu: „Puškin rodilsa v dvarjanskoj semje. Jevo vaspitivala krepostnaja ňáňa…” Nebo umí dokonale vysypat z rukávu: „If he tried harder, he would have won the race”. Ale na nádraží jim to není platné. Učení není o memorování! To pochopí účastníci mých kurzů, jakmile projdou přesně podle návodu celým hravým procesem.
Před časem jsem o tom hovořil na jednom webináři v souvislosti s depresemi. Kteří lidé se dostávají z depresí? Pacienti s depresemi, kteří popisují svět stále stejnými popisy se neléčí. Z depresí se dostávají jen ti, kteří popisují svůj život novými slovy, novými kombinacemi, které vznikají díky novým úhlům pohledů.
Je důležité pochopit, že žijeme v pestrém světě, kde prožíváme kombinace událostí popsatelných různými pestrými způsoby. Tvrdé namemorování lineárních řetězců vět je umožňuje použít jen v situacích, které jsou co nejpřesněji odpovídající. Když člověk memoruje seznam slovíček, tak si je při následném čtení vybavuje hlavně proto, že prochází (obvykle abecední) řadou, a proto se v mozku otevírají přístupy k následujícím slovíčkům. Pro aktivaci namemorované řady v podvědomí stačí už jen viděný obrázek na vedlejší stránce či jedno slovo ze sloupce slovíček. Jenomže v běžném životě se takové seznamy nevyskytují, a proto se člověk lekne, když zjistí, že si hned nevzpomněl na to, co mu naskakovalo při pohledu do slovníčku. Proto je důležitá pestrost. Pohledy na jazykové vzorce z různých úhlů pohledů. Sledování alespoň tří jiných zdrojů. Ověřené triky pro paměť a mozek předávám kromě článků na blogu také v online kurzu Superpaměť 3 a v kurzu Jak lépe pracovat s informacemi a se svou pamětí.
Hodně úspěchů a radosti při trénování mozkových buněk vám přeje