JAKÉ OTÁZKY KLADU UČITELŮM, KTEŘÍ CHTĚJÍ OPRAVDU EFEKTIVNĚ UČIT?

Občas dostanu rozhořčený dopis od pedagoga, který píše, že se navážím do učitelů. Zde je můj e-mail, kterým jsem naposled odpovídal jedné paní učitelce, která se domnívá, že teoretizuji, ale na druhé straně psala, že má problém se učit jazyk. V první řadě je potřeba si vyjasnit nedorozumění:

„Nikde jsem neřekl, že všichni učitelé jsou špatní, naopak vždy hovořím o tom, že existují skvělí učitelé. Problémů je samozřejmě spousta a systém výuku zrovna neulehčuje. To, na co upozorňuji, je profesionální slepota v oboru, který dramaticky ovlivňuje celý život těch, kteří prošli vzdělávacím systémem, který se zaštiťuje jménem J. A. Komenského, a přitom nerespektuje podstatné myšlenky, s nimiž přišel ještě před rokem 1670! Naprosté ignorování poznatků z oblasti psychologie, paměti, motivace vědecky podložených za posledních 50 let je dalším hřebíčkem do „rakve“ národa, který v minulosti patřil mezi vzdělávací velmoc.

Jsem praktik, od roku 1993 jsem učil tisíce lidí včetně několika semestrů na škole mezi otrávenými studenty (jejich otrávení trvalo jen prvních pár minut)​. Podstatné není to, co říkám, ale podstatné je, že když končí týdenní kurz Angličtina s virtuální realitou a hypnózou, tak se lidem nechce odcházet, podobně jako z báječné dovolené. Stejná situace je u kurzu Anglicky Fantasticky Online. Ti lidé mi platí nemalé částky, které jsou však zanedbatelné v porovnání s tím, co si odnáší. Jedna z nejdůležitějších věcí je zdravé sebevědomí, že zvládli to, co jim bylo ve školách sugerováno jako obtížné až nemožné. Dále mi posílají své nejbližší, a to jak na kurzy, tak na poradenství a psychoterapii. Často mi přichází rodiče s prý „porouchaným“ dítětem, ocejchovaným nejrůznějšími diagnózami od lidí, kteří nevědí nic o fungování lidského mozku a rozvoji psychiky, přestože k tomu mají tituly. Jenomže život není o teorii, ale o praxi, a tak každému ukazuji, že stačí změnit postup a věci se začnou dařit nikoli dobře, ale výborně.

Jaké otázky tedy kladu učitelům, kteří chtějí učit skutečně efektivně a studentům pomáhat? Bylo by jich hodně, ale mezi klíčové patří:

  • Kolik studentů si na vás s láskou vzpomene za 5, 10 i více let?
  • Kolik z nich bude hovořit o tom, že jste je inspirovali, motivovali a umožnili jim jít cestou života co nejmoudřeji?
  • Nakolik jste používali naprosto základní poznání o Maslowově hierarchii potřeb a umožnili jste žákům cítit potřeby bezpečí, jistoty, přijetí, uznání…, aby mohlo dojít k potřebě po vědění a vzdělání?
  • Nakolik jste vy, vzdělaní lidé, vytvářeli most směrem ke studentům a zajímali se o jejich život, abyste navázali na jejich identitu, podpořili rozvoj jejich hodnot a následně schopností a chování? Opačně to totiž nelze.
  • Jak často a jakým způsobem jste požádali studenty o zpětnou vazbu na svou vlastní schopnost je učit?
  • Kolik hodin jste je učili, jak přesně se mají učit, jak funguje lidská paměť, jak fungují oči při celomozkovém čtení (nikoli tedy jen levomozkovými, lineárními a analytickými procesy)?Naučit může totiž jen lidský vzor a člověk, který se namísto vnucování napojí, jde kus cesty s daným svěřencem, a teprve pak jej začne moudře vést. Mohl bych psát dále, ale věřím, že toto vysvětlení odpovědělo na Vaše otázky.

Píše se rok 2018 a nazrál čas na to, aby se metody známé přes 60 let rozšířily mezi studenty, učitele i širokou veřejnost. Věřím, že pokud se rozhodnete efektivní metody výuky používat (ať už Vy sama díky AFO knihám, kurzům… nebo pro Vaše studenty), otevře se Vám nový pohled na vzdělávání a na bohaté možnosti výuky i osobního rozvoje, které jsou s nimi spojené. V systemické psychoterapii máme heslo: „Užitek a krása”. Tak musíme zacházet s druhými lidmi a mělo by to být vyvážené. To nejcennější a nejvíce vypovídající bývá to, co užitečného dal člověk (učitel, trenér, rodič) druhým do života a na co s láskou vzpomínají.”

Hodně úspěchu vám všem přeje

Libor Činka
Libor Činka
Učím lidi používat mozek na maximum, píšu o tom a vedu kurzy.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů