dotazy ke knize ovládněte svůj mozek

VY se ptáte, JÁ vám odpovím

memorování ze skript

Vážený pane Činka,
děkuji za skvělou knihu, ve které jste zpřístupnil své letité zkušenosti ohledně memorování, a pomohl nám tak studia učinit mnohem snesitelnější.
Na tuto stránku jsem narazil náhodou, proto bych rád využil šanci a zeptal se, zda byste nám studentům poradil, jak se s větší efektivitou vypořádat např. se zpracováváním a memorováním faktů ze skript. Vezměme si např. skripta (či publikace) s tématikou dějin, problematiky konfliktů apod., která mají i několik set stran, jež jsou nabity fakty. V takovém případě ne vždy pomohou myšlenkové mapy (fakt je tolik, že bych jich bylo potřeba tvořit desítky), asociace jako v případě slovíček také vždy nejsou řešením a pokud je zkoušející detailista, neuplatníme ani Paretovo pravidlo. Jak tedy efektivně studovat velké množství literatury (pokud možno, aby všechny informace nezanikly hned po zkoušce)?

Za Vaši odpověď budu velmi vděčný.
S pozdravem
M. Veselý

Moje kniha memorování NEPOPISUJE,  protože je to ten nejméně efektivní, doslova nejhorší způsob učení. Představte si mozek a nervové buňky. V mozku máme nervové buňky a ty svou strukturou a síťovým propojením hodně napovídají. Doporučuji využívat myšlenkové mapování. Z map se mnohem snadněji opakuje a vznikají správné souvislosti. Mapy jsou totiž svou strukturou nejbližší propojení v mozku. Svět a následně myšlení je prostorové a proto je důležitá vizualizace vztahů a souvislostí. Propojení map v kombinaci grafy, barvami, obrázky v prostoru je nejefektivnější formou myšlení. Ostatně připomínám, že mozek nemyslí v textech!

jak správně učit své dítě číst a psát

Dobrý den pane Činka,

Vaše kniha Ovládněte můj mozek mě nadchla a přivedla mě k zamyšlení.
Mám šestiletou dcerku, kterou mám v domácím vzdělávání - učím si jí sama - výuka ale probíhá tak, že dcera si sama vybírá co bude dělat a kdy, což je super, protože když si to určí sama jak to bude, tak jí to i baví. Zná už všechna písmena a umí je i napsat velkými tiskacími písmeny. O co mi jde - začínáme se učit číst, a tady bych právě chtěla poradit - jak jí správně naučit číst? Má se učit po slabikách jako ve škole, nebo po celých slovech? Jak to udělat správně, aby potom zvládala vše to, co mi se musíme pracně učit až teď? Já mám teď možnost jí to už od začátku naučit správně, ale nevím jak. Myslím, že by hodně rodičů uvítalo takovou pomoc a možná, že by se to mohlo ujmout i v různých alternativních školách. Zrovna jednu zakládáme a myslím, že nějaká pomoc jak správně učit číst apod. by určitě byla super. Stále je co se učit.

Pak jsou tu ještě další věci - dcerka nepíše jen klasicky zleva doprava jako píší všichni, ona píše zprava doleva, ale vůbec o tom nepřemýšlí, jedno slovo napíše tak, druhé zase obráceně - zrcadlově - takže napíše např. MAMINKA a podruhé to napíše AKNIMAM, píše to zprava doleva, přitom má i písmenka obrácené doleva, což tady na počítači neudělám. Nám s manželem to připadá úžasný, ale vlastně nevíme co s tím. Neradi bychom to v ní utloukli. Rádi bychom jí pomohli to rozvíjet, jenže nevíme co s tím. Taky moc krásně kreslí, jak z hlavy, to co vidí uvnitř, tak co vidí okolo sebe. Počítání jí jde skvěle, sčítá i odčítá do dvaceti. Je bystrá, šikovná a chytrá. Jak jí pomoci tohle všechno i nadále rozvíjet?

Děkuji.
Jírovcová

Hezký den či večer, zatím bych to nechal plynout a tím se vyhnete tomu,  jak píšete... Neradi bychom to v ní utloukli. Určitě doporučuji jí při čtení pohádek, příběhů ukazovat špičkou tužky (ev. prstu) slova, která jí čtete. Tím podpoříte propojení vizuálních vzorů se zvuky slov. Vhodné mohou být hry, kde skládáte písmenka například UpWords - zde doporučuji používat slovní zásobu z jejího dětského světa a to klidně i delší slova jako Karkulka, princezna.... Dále doporučuji pouštět pohádky z DVD se zapnutými českými titulky. Nejde o to, aby dítě stíhalo číst, ale aby jeho podvědomí vidělo vzory podobně jako ve výše uvedeném příkladu s ukazováním. Pak očekávejte její zvědavé otázky a trpělivě odpovídejte - tím velmi pomůžete rozvoji inteligence. 

Kniha ovládněte svůj mozek v pdf

Dobrý deň,
chceli by sme sa s pár kamarátmi zložiť na Vašu knihu, ale mali by sme záujem viac o pdf formu (v dnešnej informačnej dobe :)) Samozrejme, že by sme to nikam ďalej nešírili. Šlo by to? 🙂
Ďakujem

Autorská práva na knihu včetně práv na vydání v elektronické verzi má vydavatelství AlbatrosMedia. Elektornická kniha je v současnosti jedinou dostupnou verzí této knihy. Nové vydání tištěné knihy se připravuje.

učení dvou jazyků současně

Je efektívne učiť sa dva jazyky naraz, napr. Angličtina a nemčina?

Ano, je možné se učit dva jazyky, ale za dodržení určitých podmínek. Lidský mozek potřebuje čas na doběh paměťových procesů a proto je důležité se vyhnout studiu, kdy po učení jednoho jazyka následuje hned studium druhého. Minimální pauza je 20 minut. Aby se omezilo splývání, doporučuji učit se každý jazyk v jiném prostoru - např. jeden ve vlastním pokoji a druhý v obývacím pokoji. Každý studijní blok doporučuji začít v předem určené denní době tak, aby pokračování následovalo za 24 hodin. Podpoříte tím paměťové procesy jako U-křivka rozpomínání a také vznikne zvyk, který studium velmi usnadní. Nejlepší výsledky vzniknou, když ze studia uděláte rituál začínající vizí chtěného výsledku. I úprava prostředí - Vás zajímající a motivující obrázky v okolí nebo alespoň v šetřiči počítače, písničky - evokující danou zemi, jejíž jazyk studujete podpoří naladění mozku, před začátkem studia.

jak z abstrakního ČÍSLA udělat obraz

Kniha Ovládněte svůj mozek je vynikajícím souhrnem konkrétních informací k osobnímu růstu a velmi za ni děkuji. Chci uvádět přečtené do praxe, avšak s překvapením zjišťuji, jak mi můj mozek nedodává ty barvité či nesmyslné příběhy, na základě kterých bych si zapamatovala čísla, či seznamy čehokoliv. Je to věcí trénování? Mám vydržet a budou mě napadat?

Ano, jde o vytrénování mozku používat představivost a fantazii, která byla školstvím "uspána". Vytrvejte, čím hloupější, směšnější příběh, tím lepší spojení.

adresáře MS - stereotypy

Dobrý den, chci se zeptat dostal k podkapitole Adresáře-MS-stereotypy, začal jsem vyplňovat slova, která mě napadala a zbylo jen pár, ve kterých jsi nejsem jist. Hledal jsem na internetu nějaké informace o MS, ale většina byla těžko představitelná přesně jak píšete v knize. Proto bych se chtěl zeptat zda sem bude někdy přidán seznam těchto slov. Nebo je jedno které slovo tam doplním a bude splňovat pravidla MS.

PS: Jestli někdo víte co je slovo
41 R _ T _ _.
42 R _ N _ _ _ _ .
88 CH _ Ch _ _.
Napište mi, děkuji.
Jirka

rytíř
rendlík
chochol
Opravdu nejlepší jsou slova, která si vytvoříte a která splňují podmínky.

slábne vám paměť? Alheimer? 

Rád bych Vás seznámil s pochopením něčeho, z čeho nebudou mít radost lékaři. Následující pochopení jim totiž vezme kus práce a hlavně iluzi, že další věc, kterou naučili ve škole je pravda.

Stačí, když si budete všímat v životě se vyskytujících jevů a propojíte je s poznatky z knihy: Ovládněte svůj mozek.

Co se mi stalo a co Vás může přivést na chytřejší myšlení? Když jsem nedávno psal jeden článek a chtěl si něco ověřit ve své knize a šel si pro ní do ložnice v prvním patře, tak mne zastavila moje paní a řekla mi: "Libore, prosím tě, můžeš mi přinést nákup z auta?"

Šel jsem po schodech dolů, ale jakmile jsem byl v obýváku, tak jsem otevřel knihu a začetl se do ní. Asi o 3 minuty později se moje paní připomněla se svou prosbou. Měla dojem, že mám děravou paměť.

Ano, navenek to tak může vypadat, jenomže o paměti rozhoduje mnoho faktorů. Jedním z těch důležitých je vnitřní kódování a jeho kvality - tzv. submodality. Byl jsem osloven v okamžiku, kdy jsem měl v hlavě velmi intenzivní obraz toho, k čemu směřuji. Ten obraz zaujímal celou mou "vnitřní obrazovku" a proto měl větší sílu než to, o co jsem byl požádán. Jestliže máte v mysli obraz, tak cokoli menšího, méně zřetelného ustoupí do pozadí či je natolik průhledné, že Vy vidíte jen to silnější. Mnoho lidí si však nechá vsugerovat, že jde o špatnou paměť, až tomu začne věřit a namísto, aby si všímali, co vede k zapamatování, tak hledají pomoc u různých preparátů či lékařů. To je však v naprosté většině případů špatně vybraná cesta, která Vás spíše zavede na zcestí, nikoli k řešení. To je ve skutečnosti jednoduché. Jde o to trénovat přesuny a uspořádávání mentálních obrazů, jejich zaostřování, zvětšování a podobně. Kdo používáte iPhone či iPad a podobně, tak víte, jak je snadné uspořádávat a přesouvat obrazovky. Z toho si berte příklad, nikoli ze zastaralých medicínských představ a ze sugescí farmaceutického průmyslu.

kniha za 1 hodina a zastavení mysli

Dobrý den,
koupil jsem si od Vás JVP a i když jsem ho zatím nedokázal "strávit" a využít, tak doslova hltám všechny Vaše nové informace - včetně úžasných webinářů s vaším kolegou Chtěl bych se jen zeptat k nové knize - skutečně je možné ji přečíst za hodinu a přitom vstřebat veškeré informace?

A malý soukromý dotaz - jak se dá mozkovna aspoň na chvíli vypnout, tak aby stále "nešrotovala" a nekradla tělu energii?
S pozdravem Jaroslav Krejčí

Návod jak přečíst knihu za hodinu je zaměřen na získání klíčových informací, pro jejich vstřebání a převedení do praxe je však potřeba další čas.

Odpovědí na vypnutí je hypnóza a to vedená odborníkem hypnoterapeutem

Máte dotaz ke KNIZE OVLÁDNĚTE SVŮJ MOZEK
Napište mi

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely vyřešení vašeho dotazu. Zásady zpracování osobních údajů