Od dospělácké upjatosti k hravému učení ve virtuální realitě – konečně

Máme rádi chvíle, kdy máme radost. Kdy se smějeme. Kdy jsme v příjemné společnosti. Momenty, při kterých létají vtipy volně vzduchem. Kdy se za břicho popadáme. Kdy nám tečou slzy radostí. Kdy můžeme být sami sebou. Kdy můžeme být hraví. Kdy se nebereme vážně. Kdy existuje jen přítomný okamžik a nic jiného… Jsme ve stavu soustředění. A to je základní pilíř k ovládnutí čehokoli, tedy i k ovládnutí angličtiny.

Kdy takové chvíle přirozeně zažíváte?

Nejčastěji s lidmi, které máte rádi. Kteří vás přijímají takoví, jací jsme. Možná to jsou vaši přátelé, partneři, partnerky, kolegové, sousedé, rodiče nebo děti. Takové chvíle jsou pro psychickou pohodu a zdraví zásadně důležité. Smích má léčivé účinky na mysl i tělo, přátelská atmosféra nám dává pocit bezpečí. Můžeme v ní volně žertovat, naslouchat ostatním, nebo vyprávět. Můžeme být sami sebou. A to má další zásadní vliv na učení. Rozvíjíme se jen tehdy, když se cítíme přijímaní a podporování bez hodnocení.

Jak často tyto chvíle zažíváte?

V “dospěláckém” životě bývají takové chvíle již velmi zřídka. Vzpomeňte si, kdy jste se cítili přijímaní? Kdy jste cítili ten proud radosti a hravosti, který vás strhl k další zábavě, k další inspiraci? Už víte, kdy to bylo? Teď si odpovězte na otázku, jak často takové chvíle zažíváte. Denně? Jednou do týdne? Jednou do měsíce? Jednou za čtvrt roku? Méně? Klidně si vemte k ruce diář, nebo zapátrejte ve fotkách v telefonu. Už víte, jak je to často?

A teď zpátky k nadpisu
Jak by nás mohly bavit hodiny angličtiny, matematiky…., když v nich není zábava? Je v nich spousta akademického zabavení se, to ano -při angličtině máme sestavit věty typu “Kdybych to byl býval věděl, tak bych….”, které v reálném životě nikdy nepotřebujeme. Sedíme na židlích a koukáme dolů do učebnice (pohled dolů zpomaluje učení o desítky procent!), v lepším případě koukáme na tmavé tabule nebo prezentace. Máme říkat správné odpovědi, umět látku z předchozí hodiny, brát výuku vážně a sedět rovně, což moc nejde, když máme učebnice položené na lavici. Teorie je v takových hodinách spousta, zajímavé praxe a zábavy v nich je pramálo. Pokud máte štěstí, tak jste narazili na učitele, který vás alespoň jednou týdně učí s pomocí fotek, obrázků, prezentací, vtipů a filmů. Jednou týdně se ale pokroky dělají pomalu a vědomosti se brzy vytrácí z paměti. Možná jste už zjistili, že jste se za “roky” angličtiny moc daleko nedostali a že možná umíte vyplňovat gramatická cvičení, jenže neradi mluvíte anglicky nahlas. Možná máte jako většina lidí obavy z výslovnosti a z dělání chyb a tak se konverzaci raději vyhýbáte.Co kdyby vás chtěl někdo opravovat. To je naprosto pochopitelné. Ve skutečnosti jste neměli roky mluvení angličtiny, ale na mnoho týdnů rozkouskované hodiny teorie angličtiny.

Je vůbec možné učit se zábavně?

Ano, je to možné. Své o tom věděl už Komenský. Pokud chceme začít s učením hrou, je dobré se dozvědět více o fungování paměti a etapách učení lidského mozku. Když jim alespoň základně porozumíme, máme v učení čehokoli doslova zelenou. Na toto téma jsem napsal knihu Ovládněte svůj mozek, kterou si můžete přečíst a čerpat z ní po celý život informace podle toho, co zrovna budete potřebovat vědět a znát. Dozvíte se v ní, například jak mozek vstřebává nové informace a jak to může být hravé. Na tomto základě pak můžete stavět skutečně efektivní samostudium. Nebo můžete přijít na naše kurzy angličtiny naživo, kde se učíme angličtinu podle pravidel mozku – v pohybu, s vtipem, s příběhy, se slovními hříčkami, s rekvizitami, které pomáhají zapamatování. A dnes i dokonce i s virtuální realitou, rázem se můžete ocitnout před Big Benem v Londýně, nebo se projít ulicemi New Yorku. Pamatujete si, jak se učil Neo v Matrixu? A jak rychle mu to šlo? Tak takový pokrok můžete udělat také, i když namísto filmových minut to trvá hodiny. Zábavná Angličtina s hypnózou netrvá hodinu jednou týdně. Místo toho si hrajeme celý týden v kuse, abyste se naučili více než za roky. Lidé jsou fascinováni, jak je to napínavé, hravé a jak se dokážou soustředit hodiny a hodiny.

“Udivilo mne, jak jsme dokázali udržet pozornost každý den tolik hodin. Je skvělé si hrát a přitom se učit. A učit se tak intenzivně. Po 3-4 dnech se mi začaly zdát sny v angličtině! Super! Vím, že se teď nebudu bát kdekoliv promluvit, ale navíc mám obrovskou chuť sama se učit dál”
Michaela Pacherová

Při hravých setkáních ve virtuální realitě a naživo se na vás těší,

Libor Činka
Učím lidi používat mozek na maximum, píšu o tom a vedu kurzy.