Někdy si říkám, že za zastaralé postupy ve výuce na státních školách učitelé tak docela nemůžou. Přejali metody, které je učí na pedagogických fakultách ti, kteří tam učí. Což jsou většinou profesoři-akademici, kteří do reálných tříd základních a středních škol nepřijdou, jak jsou roky dlouhé. Ale žijeme v digitální době plné zdrojů, materiálů a informací, a tak by si každý učitel měl sáhnout do svědomí a zeptat se sám sebe, jestli učí moderními metodami, nebo ne. Jestli se během své učitelské praxe posouvá, nebo učí už 5/10/20 let stejně. Pokud nemá chuť se dál vzdělávat, měl by si napsat poznámku za “absenci v hodině”, za “nepozornost” a opustit školu.
Říká se, že schopní učitelé odchází ze státních škol do těch soukromých a “alternativních”. Nevím, proč se zajímavé a poutavé výuce říká alternativní. Výuka plná zábavy a nadšení z objevování je to, co baví každého člověka od útlého věku až do smrti. Proto se hrou může učit každý i ve “vysokém” věku. Stačí schopný lektor a podporující přátelské prostředí bez strachu z dělání chyb a příkrého hodnocení. Říkal jsem si, že když firmy investují miliony do gamifikace, aby zajistili maximálně poutavé učení pro své zaměstnance, že bude samozřejmostí investovat pár stokorun do hravé výuky, která desítkám studentů zajistí za pár hodin ovládnutí takového množství slovíček, které by jinak trvalo mnoho týdnů. V této víře, že soukromé školy jsou ostrůvky pokrokového a nového přístupu, jsem jim loni ke konci roku poslal dopis. Oslovil jsem každého ředitele a ředitelku většiny soukromých základních škol v České republice, které jsem našel.
Chtěl jsem jim ukázat způsob, jak je možné učit angličtinu jinak – zábavně, mnohonásobně rychleji a s použitím moderních technologií. Proto jsem do každé soukromé školy poslal dopis, ve kterém byla jedna lentikulární (= měnivá) karta z balíčku Super Mnemo Sentences s návodem, jak karty používat. V dopise jsem ředitelům a ředitelkám vysvětlil:
Dopis jsem poslal cca 200 ředitelům a ředitelkám soukromých základních škol v České republice.
Obdrželi k otestování pomůcku ke studiu pro jejich studenty a speciální nabídku pro zakoupení celého balíčku karet Super Mnemo Sentences. Tipněte si, kolik lidí se ozvalo zpět. Buďte při svém odhadu hodně při zemi. Teď si nahlas řekněte číslo, které si myslíte.
Byla to 0. Přiznám se, že mě to překvapilo. Překvapení je o to větší, že lidé jsou z lentikulárních paměťových karet naprosto nadšení. Takový nezájem ze strany “pokrokovějších” škol jsem opravdu nečekal. Moje optimistická představa o tom, jak jsou ředitelé soukromých škol v České republice otevření moderním studijním pomůckám pro své žáky, vzala za své. Teď už vím, že tomu tak není. A že pro to, aby se SMS karty dostaly do rukou učitelů, studentů a oživily hodiny angličtiny, budu muset udělat něco úplně jiného. Uvidíme co. Už vím, že přes ředitele a ředitelky soukromých škol cesta k modernější, zábavnější a efektivnější výuce angličtiny nevede.
Osvícené pedagogy, moderní metody a pomůcky všem studentům přeje,