METODA PROFESORA LOZANOVA

Před takřka 50 lety se bezbolestným učením začal zabývat jeden z největších vědců Georgi Lozanov. Získal specializaci v oboru fyziologie mozku, zabýval se rezervní kapacitou lidského mozku, 20 let řídil Státní výzkumný institut sugestologie. Jeho úspěchy při výuce cizích jazyků byly naprosto šokující. Pro přínos jeho metody do praktického života jej považuji za významnějšího než Einsteina. Nelze samozřejmě srovnávat rozdílné obory, ale je chybou být učen o tom, co je méně využitelné na úkor toho, co je okamžitě a každodenně přínosné.

Lidé, kteří prožili systém výuky profesora L., se shodují na tom, že se už nikdy nebudou učit v jakémkoli jiném kurzu. Ti, kteří jím založenou metodu neoceňují, jsou levomozkoví jedinci se sníženým EQ. Na takového jedince jsem však narazil jen asi 3× ve 100 lidí.

S. O. S.

Tím nemyslím signál o pomoc, vysílání kódu tří teček, tří čárek a znovu tří teček – málem jsem to napsal opačně, ale naštěstí jsem si vzpomněl na pomůcku pro zapamatování morseovky, kde O = „Ó náš pán“ a čárky signalizují délku. Zde půjde o story o metodě S. Ten příběh je pravdivý, ale zní tak neuvěřitelně, že by o něm mohl být natočen film s Jamesem Bondem. Metoda S. vznikla v S. institutu ve městě S.

Cosi jako signál S.O.S. přijal jeden z vědců v jedné S. zemi. Bylo to dávno a on zpočátku netušil, že se stane skutečně slavným vědcem. Jenomže jeho výzkum v oblasti S. a teď už snad mohu prozradit, že se zabýval silou sugesce, byl v centru zájmu socialistického programu prosazování síly. Pokud jste opravdu nikdy nečetli o psychologické válce mezi východem a západem, mezi socialistickými zeměmi a jejich třídním nepřítelem v čele s USA, tak vám to musí připadat jako sci-fi. Nejde však o to, co si lidé myslí, ale jaká historie skutečně byla. Dokonce i u nás chtěli využít jeho výzkumy pro ovlivňování lidí. Lidský rozměr profesora Lozanova se však snad dá odvodit od toho, že nic takového nechtěl, a proto se postaral o to, aby jeho výzkum nebyl zneužit. Snad právě proto, že se zabýval silou sugesce, která se zesiluje, je-li použita v hypnotickém transu, se rozhodl zamezit zneužití jeho metody lidem s nečestnými úmysly. Jeho metoda S. se stala skutečným startem pro vznik metod nazývaných superučení. Protože však profesor L. tajil své výzkumy, tak superlearning, který byl jeho metodou inspirován, má s jeho metodou ve skutečnosti společného velmi málo.

Napodobitelé však musí předstírat své odborné znalosti, proto šíří nesmyslné informace o tom, jak speciální hudba s podprahovými nahrávkami uloží informace sama do hlavy, či že je nutné 12× či dokonce 50× použít slovíčko pro jeho zvládnutí. Někdy si podobné nesmysly vymysleli sami, ale častěji jen papouškují informace vyčtené z knihy Superlearning vydané novinářkami Schroederovou a Ostranderovou. Pečliví uživatelé mé knihy Ovládněte svůj mozek a praktici ve využívání paměťových metod propojení smyslů zjistí, že stačí klidně jen 2–5 intenzivních opakování a učená informace se doslova vypálí do celoživotní paměti.

Mnoho lidí se vydalo na cestu nabízení jazykových kurzů slibujících super výsledky. Povzbudili je k tomu dezinformace šířené novinářkami, které tvrdily, že se s metodou seznámily, aby pak o ní napsaly několik knih. Zatímco originální metoda opravdu přinášela mnohonásobně lepší výsledky, tak její napodobeniny byly jen o kousek lepší než klasické učení. Skutečně funkční metoda tak začala být zaměňována za napodobeniny a mnozí lidé byli zklamáni, protože se jejich očekávání nenaplnila. Metoda profesora L. je totiž složena z velkého množství prvků. Ty musí být správně kombinovány, vyváženy a opravdu nestačí vzít z ní pár kousků, aby bylo dosaženo výsledků, kterých dosahoval její tvůrce se svým zkušeným týmem.

Mezi nejčastější chyby v interpretacích toho, proč metoda funguje, je používání speciálních metod dýchání vedoucích k uvolnění, používání relaxačních vizualizačních postupů včetně mozkových stimulátorů a barokní hudby navozující svým tempem klid. Vše uvedené totiž ztrácí význam, pokud lektor není s metodou v naprostém souznění.

Mimořádně důležitá je autenticita prožitku, do kterého lektor vstoupí. Lektor se promění v sugestivního herce a zavede diváky do děje. Vše se děje jemně, avšak intenzivně. Účastníci se stanou herci používající více než kdy jindy tělesnou inteligenci, a tím osvobodí skrytý potenciál uložený v podvědomí. Pomůže jim k disociaci – odpojení – od dřívějších přesvědčení o obtížnosti se učit. Pomůže jim odsugerovat i další omezující přesvědčení. Protože zná signály vysílané těmi, kteří žádají o pomoc, a má zkušenosti s pomáháním. K čemu pomůže zejména? K asociaci, tedy spojení se skrytými silami superinteligence. K tomu však nelze použít běžné učebnice. Jen kombinace umění a moderních vědeckých poznatků vytvoří cosi jako symfonii, kterou člověk zažije v životě jen výjimečně. Georgi Lozanov (22.7.1926 – 6.5.2012) vedl Výzkumné centrum sugestologie a osobního růstu na Univerzitě v Sofii, později Výzkumný institut učení v Rakousku. Zřídil a vedl Oddělení sugestopedie pro děti na Pedagogické akademii ve Vídni. Jste-li příznivci přirozených metod v harmonii se zákony přírody, tak máte nyní unikátní možnost zažít bezbolestné učení angličtiny s lektorkou vycvičenou legendárním vědcem.

(Upravená ukázka z knihy Ovládněte svůj mozek z části Vědec, o kterém bychom se měli učit více než o Einsteinovi)

Začněte konečně využívat superpočítač, který máte mezi ušima. Stáhněte si e-knihu SUPERPAMĚŤ. Jen za 15 minut čtení zjistíte, jak mozek efektivně využívat a jak se bez větší námahy cokoliv naučit.

Libor Činka
Libor Činka
Učím lidi používat mozek na maximum, píšu o tom a vedu kurzy.
Komentáře
  1. Profilový obrázek Hofmanová napsal:

    Dobrý den,
    velice ráda sleduji vše co napíšete. A zároveň všechny vaše produkty.
    Musím souhlasit s Vaším názorem na výuku. Bohužel školství je takové jaké je a nám nezbývá než se snažit vyhovět požadavkům a nárokům školy. Pokud ji chceme dokončit. Třeba středoškolská matematika nemá vcelku do života nic praktického. V životě jsem nepotřebovala upravovat výrazy ani derivovat …
    Nicméně AJ budou naše děti potřebovat Vaše kurzy se mi velice líbí. Na rozdíl od jiných kurzů se v nich zabýváte praktickou Aj. Což je velice přínosné.
    Jen my by jsme měli zájem o to přetvořit tu školní AJ.
    Nějakou dobu Vás sleduji a vidím že stále s nadšením pracujete a vymýšlíte nové věci.
    Až vytvoříte Aj pro středoškoláky, aby se stále nemuseli vracet k probraným slovíčkům a gramatice, tak se hlásíme do tohoto kurzu.
    Vaší práci mnoho úspěchů Hofmanová

    • Libor Činka Libor Činka napsal:

      Děkuji za důvěru, nicméně to by musela nastat situace, že by se na všech středních školách učil stejný obsah.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů