„LIDÉ UŽ NECHTĚJÍ BÝT ZA BLBCE”, říká lektorka angličtiny

Petra Kořená je lektorka angličtiny, která jako jedna z mála lidí v České republice absolvovala školení přímo u profesora Georgi Lozanova, zakladatele sugestopedie. Prošla také kurzy sugestopedie u Michaela Lawlora a Grethy Hooper ve Velké Británii. Díky tomu umí své znalosti ze studia anglistiky a zkušenosti z pobytů v USA a Velké Británii předávat ostatním lidem hravě, radostně a efektivně, tedy sugestopedicky. Angličtinu učí už 18 let, s Liborem Činkou spolupracuje při výuce kurzů angličtiny dlouhodobě, v kurzech se věnuje mírně pokročilým a pokročilým studentům.

S jakými účastníky se nejčastěji na kurzu setkáváš?

Na kurzech se setkávám s lidmi každého věku, od studentů po aktivní seniory, nejvíce je zastoupen střední a vyšší věk. Jsou to většinou lidé, kteří měli angličtinu možná kdysi dávno ve škole, ale téměř ji aktivně nepoužívali. Nebo měli výuku ve firmě či chodili do docházkového kurzu, což bylo ale velmi málo intenzivní. Navíc pokud máte přepnout na angličtinu z víru pracovních povinností, které často zůstávají v hlavě, většinou se to nedařilo a výuka kvůli tomu neměla valný efekt.

Proč se přihlásili na další kurz angličtiny?

Možná jim donedávna tak moc nevadilo, že nemluví anglicky, ale s narůstajícími možnostmi cestování a s možnostmi ježdění  „na vlastní triko“, bez cestovek, bez závislosti na trase zvolené někým jiným, na skupině a na agentovi či průvodci, který za mě vše vyřizuje, je najednou potřeba angličtiny stále silnější. Bez ní to sice jde také, ale ochudíte se o spoustu zážitků a informací, o kontakt s místními lidmi, v případě potíží jdete do docela velkého rizika. Mnoho lidí říká, že už se prostě tak naštvali, že už nejsou ochotni déle tolerovat to, že „jsou za blbce“. Chtějí si naplno užívat cestování a chtějí se anglicky domluvit.

Kdo je ideálním účastníkem kurzu Angličtina s hypnózou

Ideálním účastníkem je motivovaný člověk, který se rozhodl, že chce anglicky rozumět a mluvit a hledá způsoby, jak toho dosáhnout, je aktivní, do angličtiny se „zakousl“. Jako lektorka jsem na kurzu pomocník na cestě, který psychologicky promyšleným způsobem umožňuje co nejintenzivnější zážitek v cizím jazyce a podává informace tak, aby ve správný čas přišly ty  nejdůležitější. Nemá smysl zabývat se nedůležitými gramatickými finesami a výjimkami. Důležité je to podstatné, co umožní porozumění a okamžitou komunikaci. Na dolaďování detailů může přijít čas, ale mnohem později.

V čem se liší Angličtina s hypnózou I, II a III?

AI je určená pro začátečníky a pro věčné začátečníky. Pro ty, kdo si nejsou jistí v kramflecích při spelování a při používání minulého, přítomného a budoucího času. Ti začnou mít angličtinu rádi, místo “noční můry” z vyvolávání v hodině zažívají radost a vidí, že na to mají v každém věku. Začali mít angličtinu rádi, protože jim konečně jde.  Angličtina II staví na pevných základech, přidává novou bohatou zásobu slovíček a důvěru ve schopnosti mluvit nahlas s cizinci v neznámém prostředí. A Angličtina III je pro pokročilejší, kteří se do angličtiny zamilovali a chtějí se posouvat ve svých znalostech a dovednostech dál. Pokroky z kurzů lidi motivují angličtinu používat v praxi – cestují, studují, čtou si knihy v cizím jazyce a sledují filmy. Mají ze sebe radost, že zvládají to, co jim dříve nešlo.

Jazyk je potřeba zdokonalovat stále, ale myslíš si, že ten, kdo absolvuje kurz Angličtina s hypnózou pro mírně pokročilé, je už schopn běžně komunikovat?

Ve velké většině případů ano, domluví se v rámci nejužívanějších časů (jejichž systém na tomto kurzu konečně pochopili :-)), s přehledem  si objednají v restauraci, vyřeší problém v hotelu, na kurzu také prakticky natrénovali tzv. „small talk“ – společenskou konverzaci v mnoha situacích, povypráví o své dovolené, vyptají se na zážitky druhého, domluví si schůzku, pozvou někoho na večeři a tak dále. V některých případech, zejména pokud byla většina informací na kurzu pro daného účastníka nová, je potřeba nechat tyto informace „uzrát“. Tito lidé se také zapojovali  do konverzací na kurzu, jen často s nápovědou v ruce či na plakátu, to znamená, že si užitečné fráze testovali v praxi, vyslovovali nahlas v přirozených situacích, jen pro jejich zažití potřebují více času, než umožňuje prostor kurzu. Je pak snadné se k nim doma vrátit a vše doladit. Už je totiž mají naposlouchané, pusa je vícekrát vyslovila, mají je propojené se zážitky, opakovaly se ve více situacích, tvoří část smysluplného celku – a proto už jejich aktivní zvládnutí vyžaduje jen minimum energie.

Co je na těchto kurzech výjimečné?

Mnoho lidí říká, že si nedokázali představit, jak vydrží tolik hodin výuky denně – toto je pro ně oproti klasickým kurzům nový a naprosto odlišný zážitek. Nebudete sedět v lavicích a bojovat s únavou z monotónního učení, kdy je stejně hlavní část práce na domácí přípravě, což stojí spoustu energie a výsledek je v nedohlednu. Naopak je celý týden zážitkem, při kterém různorodými způsoby, s lehkostí, živě i hravě naposloucháme, vyslovíme, v přirozených situacích použijeme a načerpáme nečekaně mnoho slovní zásoby v užitečných spojeních a frázích. Lidé mají možnost zažít úžasný týden ve velmi příjemné atmosféře, který je obohatí nejen o nové znalosti jazyka získané a použité v praxi, ale také o setkání s dalšími zajímavými lidmi. Na začátku AI a AII dostanou pozvání vydat se do Hollywoodu a tam se postupně odkrývají další a další části příběhu, který se prolíná celým kurzem. Tento týden je velmi intenzivní a často tak pohlcující, že bývá překvapením, jak rychle se přiblíží hodina, kdy v podvečer končíme. Účastníci udělají díky tomu skok ve svých znalostech, skok, který je zážitkem úspěchu motivuje k dalšímu pokračování – ať už na konverzační kurz Angličtině s hypnózou III (kde cestují po celém světě) nebo individuálními cestami k dalšímu obohacování a prohlubování znalostí. To je na každém z nich. Ze zpětných vazeb ale víme, jak překvapení jsou z toho, že za týden udělali větší pokrok než za roky.

Co byste možná rádi o Petře věděli?

  • absolventka anglistiky Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
  • dvouletá jazyková praxe v USA a ve Velké Británii
  • nejvyšší zkouška angličtiny Cambridge Certificate of Proficiency
  • kurzy sugestopedie ve Velké Británii u Michaela Lawlora, zakladatele celosvětové organizace SEAL (Společnost pro efektivní a afektivní učení) (Kemble, Velká Británie) a Grethy Hooper Hansen, výkonné předsedkyně téže společnosti (Ipswich, Velká Británie)
  • školení 1. stupně u prof. dr. Georgi Lozanova – sugestopedie a její nejnovější vývoj (Viktorsberg, Rakousko)
  • školení 2. stupně u prof. dr. Georgi Lozanova, zakončené certifikací pro výuku dospělých autentickou Lozanovovou metodou (Viktorsberg, Rakousko)
  • „Teacher Training Course“ u Marka Fletchera, M. A., School of English Studies s akreditací Britské rady (Folkestone, Velká Británie)
  • školení u prof. dr. Georgi Lozanova, zakončené certifikací pro výuku dětí autentickou Lozanovovou metodou (Vídeň)
  • jeden ze zakládajících členů asociace LITA (Lozanov International Trainers Association)
  • kurz metodologie a jazykových dovedností na úrovni C2 na Oxford House College spolufinancovaný programem Podporujeme vaši budoucnost ESFCR (Oxford, Velká Británie)
  • 18 let praxe ve vyučování angličtiny

Začněte konečně využívat superpočítač, který máte mezi ušima. Stáhněte si e-knihu SUPERPAMĚŤ. Jen za 15 minut čtení zjistíte, jak mozek efektivně využívat a jak se bez větší námahy cokoliv naučit.

Libor Činka
Libor Činka
Učím lidi používat mozek na maximum, píšu o tom a vedu kurzy.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů