+420 775 552 099

kancelar@liborcinka.cz

TEN SPRÁVNÝ DÁREK? PŘEMÝŠLEJTE JAKO PSYCHOLOG

Vánoční horečka sílí (šílí?) a my urputně přemýšlíme, čím koho obdarovat, kolik to bude stát a jaký bude mít dárek efekt. Každý chce při výběru dárku uspět, touží vidět radost toho druhého. V dnešní době velkého konzumu a dostatkovosti téměř všeho jsou dárky, nad kterými smysluplně přemýšlíte, velmi hodnotné. Stoprocentně pro obdarovaného člověka, protože koupit cokoli a kdykoli již není problém jako za dob minulých. Domnívám se, že v současné době máme jako lidstvo opačný problém.

Přemýšlím také ekologicky a myslím i na naši planetu. Koupíte dárky, které se zbytečně vyhodí, zabalí do nerecyklovatelného obalu a u toho zaměstnáte ještě malé děti v Asii. To není úplně ten dárek, který bychom opravdu chtěli dostat. Nebo ano? Vhodně zvolený dárek přímo pro daného člověka zamezí zbytečnému konzumu. Přemýšlením jedince můžeme změnit uvažování více lidí.  Rozumný a velmi radostný je vhodně zvolený ten SPRÁVNÝ DÁREK.

Jak na to? Vybírejte dárky nejen srdcem, ale i pomocí psychologie. Existuje užitečná typologie, která vám pomůže určit, kam spadá váš milý obdarovávaný. Může být jeden z následujících typů:

  • zrakový
  • sluchový
  • pocitový

Jejich vnitřní podvědomé zaměření ovlivňuje jejich uvažování a jednání.
Jak vstoupíme do jejich myslí? Jak pro ně vybrat správný dárek? Zamyslete se nad tím, komu chcete dárek věnovat. Vžijte se do něj a všimněte si nejen, čím se obklopuje, ale také co dělá. Jakkoli jde o rozdělení přibližné – jen těžko najdete jednostranně 100% vyhraněný typ (vnímáme všemi smysly, některé preferujeme více a jiné méně), i tak je to přínosný způsob, jak se na své blízké podívat.

DÁRKY PRO vizuály (zrakové typy)  

Vizuální lidé mají rádi na pohled hezké věci. Radost jim může udělat film na DVD, těm, co již nefrčí v této stopě obrazu, můžete předplatit třeba HBO nebo skvělý Netflix.
Obrázek, oblečení, fotokniha, zkrátka něco, čím se zrakově pokochají. ‚‚Očaři‘‘ se rádi obklopují  knížkami, protože hodně čtou. Ještě nemají čtečku knih? Tak tím je okouzlíte. Nebudou muset na dovolenou balit desítky těžkých knih. Povezou si jednu moderní a lehkou. Starším lidem čtečka navíc umožní zvětšit si písmo podle potřeby pro pohodlné vidění. No a samozřejmě chytrá elektronika na všechny způsoby. Mobilní telefony mají v sobě zabudované profi čočky, které vaše oční čočky rozzáří. Nebo třeba virtuální realita! Tam si zrakově naladěný jedinec doslova ‚‚ujede‘‘. Nemiluji Facebook a Zuckerberga, ale jeho Oculus GO je super, a to i když mám i konkurenční o třídu lepší HTC Vive. Pro milovníky potápění může být to, nad čím se jejich oči rozsvítí,
pouzdro na fotoaparát či mobil nebo akční kamera pro focení pod vodou. Zrakoví lidé se kochají očima, tudíž chtějí mít i hezky zabalené dárky, což vám pomůže je snadno identifikovat.

DÁRKY PRO sluchaře (zvukový typ)

Sluchové typy rádi poslouchají zvuky, hudbu a mají rádi harmonii. Jsou to právě ti lidé, kteří potřebují mít zapnutou TV nikoliv kvůli obrazu, ale kvůli zvuku, aby stále něco slyšeli. Udělá jim radost CD s oblíbeným hudebním interpretem, MP3 přehrávač nebo chytrý telefon. Než by četli, raději poslouchají, a tak mohou ocenit nějakou audioknihu nebo CD například s Járou Cimrmanem či detektivkou. Radost jim mohou udělat také sluchátka. Lístky na koncert oblíbeného interpreta jsou také sázkou na jistotu. Nebo třeba film Bohemian Rhapsody určitě bude zásah do černého.

AUDIO VITAMIN

Všechny programy najdete také v projektu PŘEDPLATNÉ.

DÁRKY PRO pociťáky (pocitové typy)

Pocitové typy velmi rádi sportují, kutí, tvoří, vaří či pracují na zahrádce. Vzdělávají se v oblasti osobního růstu, milují kurzy všeho druhu. Rádi se obklopují tím, co vytvoří jejich ruce. Kutilové ocení poukázku na nákup nějakého nářadí – někdy je lépe jim jej nekupovat, protože si jej potřebují osahat a prakticky otestovat. V tomto případě volte voucher. U dětí půjde o hračky typu Lego, různé kostky, formy na odlévání předmětů, stavebních dílů či hrnčířský kruh. A co ještě? Přece něco, co voní či chutná. Třeba nový parfém či něco k vytváření dobrot či kurz vaření, který rozšíří jejich obzory a navíc je to zážitek.  

Tak kdo je kdo?

Pozorně se dívejte a všímejte si, čemu objekty vašeho zájmu zvýšeně věnují pozornost, naslouchejte, všímejte si tužeb druhých. Jakmile něco odhalíte, napište si to třeba do poznámek v mobilu. VYLÁKAT z různých typů jejich PŘÁNÍ vám pomůže, když se jich zeptáte, co by vám poradili koupit pro někoho dalšího. Mnozí z nich  své preferované vnímání přenesou i do uvažování o dárcích pro někoho jiného. Ověřte si své odhady s dalšími lidmi, přepošlete jim odkaz na tuto stránku a rozšiřte své zkušenosti sdílením s ostatními. Také jste si asi všimli, že jsem toho nejvíce napsal o vizuálovi.

Snadno tak uhodnete, kam patřím já. A mimochodem, jaké dárky si přejete vy?

Hodně nápadů při výběru dárků vám přeje

PS.: Šíření tohoto průvodce je dovoleno. Berte to jako dárek. Pokud se jen malá část z nás zamyslí, co by milovanému člověku udělalo OPRAVDU radost, bude to ten nejhodnotnější dárek. To mi věřte.

Libor Činka
Hypnoterapeut, který učí lidi používat mozek na maximum.
Komentáře
  1. Patrik napsal:

    Co dodat? Vyhněte se nakupování dárků na půjčku (utrácíte peníze, které jste ještě nevydělali, neboli ničíte a spotřebováváte svojí budoucnost).

    Skoro bych tipnul že z VAK modelu ty „pocitové osoby“ se budou rády něčeho dotýkat. Když někomu koupíte třeba tablet, a není to zrovna zarytý odpůrce technologií a luddista, tak oslovíte dokonce 4 smysly najednou. Vydává zvuky, mění se na něm obrazy, může procítit doteky na ovládacích prvcích a navíc smrdí novotou 🙂 (olfactory).

    Elektronická knížka nemusí být vhodným dárkem pro každého vášnivého čtenáře, tu jsem pořídil svojí ženě již před několika lety a dodnes se na ní práší, pokud si ji nevezmu do ruky já. Dává přednost papírovým knihám a přestože ve čtečce jich má stovky až tisíce, raději navštíví knihovnu a rochní se v papíru. Jeden by řekl že je „pocitová“ osoba. Není. V rámci zmíněné typologie – lidé mají tendenci ji brát doslovně, ale zatím každý, se kterým jsem se setkal, používá kombinaci všech tří typů zpracování informací do své interní mapy venkovního světa a pro různé svoje činnosti a dominantní smysl se někdy mění v závislosti na tom, jaké podprogramy má utvořené v podvědomí pro určitou činnost a její očekávaný výsledek.

    • Libor Činka napsal:

      Ano, Patriku, jde jen o preference, pokud máme všechny smysly, tak jimi vnímáme s tím, že něco upřednostňujeme. Někdo si vytvoří při čtení knih (i při hraní na počítači) svůj svět tak, že už nepotřebuje hrát si se zahradou a podobně. Co se týče papírových knih, tak oproti čtečce a v ní uložených stovkách knih, ty reálné na člověka „koukají“ a lákají svou obálkou, názvem, fyzickou přítomností a tím, že jsou vidět na stole i poličkách v knihovně.

  2. Miluse Krauseova napsal:

    Dobry den, tohle jsem jeste necetla; jasne, jednoduche. Dekuji, pane Cinko a asi budu sirit dal.
    Doma mame stovky knih, vetsinu – kupodivu – prectenych. (Ctecku jsem koupila sama sobe, a zustala sice rozbalena, ale nenaucila jsem se s ni zachazet – ani po precteni navodu.)
    Letos si s manzelem na Vanoce nebudeme kupovat darky, protoze jeden unikatni (pocitovy?) nam „vytvorila“ Ceska televize + CEZ: 4. film z osmidilneho cyklu CT2 „Pribehy neobycejne energie“ je ten nas, resp. Frantiskuv. [DAR k nezaplaceni] Film navic zaujal i na MFDF Jihlava 2014; aplaus po projekci. RADOST i pro p. rezisera J. Gogolu ml.

  3. Tamara napsal:

    Dobrý den tak tenhler článek mne oravdu zaujal a moc za něj děkuji, každoročně mám z vbírání vánočních dárků akorát nervy! nevím zda je to tím, že to řeším až v prosinci, ale letos jsem začala už začátkem listopadu něco nakupovat a teď se navíc ještě pokusím řídit tímhle článečkem a uvidím jak koho letos potěším. Jediné co zatím vím, tak že budou mít radost rodiče, protože ty s manželelm pošleme už potřetí do Luhačovic do Alexandrie na wellness víkend a tím se jim zavděčíme. Ale nejvíce mě trápí co dostane právě manžel!

Napsat komentář: Libor Činka Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů