"Využívejte superpočítač mezi vašima ušima"

Jak okopírovat Einsteina a zvládat snadněji cizí slovíčka

Motto, které se ve školách nerozebírá a neaplikuje:

„Představivost je důležitější než znalosti. Znalosti jsou omezené, zatímco představivost obklopuje celý svět, podněcuje pokrok, dává zrození vývoji.“

Albert Einstein

Následující příběh o tom, jak souvisí tvořivost a paměť, jsem původně napsal (spolu s překladem) pro kurz Angličtina s hypnózou.

 

Jasmin:
Jak si zapamatovat delší slovíčka trvale?

Elvin:
Nejprve se zamysleme nad tím, co trápí hodně lidí. Mnoho lidí si stěžuje, že má špatnou paměť na jména. Ve skutečnosti je problém jinde. Nejde o špatnou paměť, ale o to, co je předstupněm paměti.

Jasmin:
Myslíte rozhodnutí si zapamatovat?

Elvin:
Ano, a také myslím soustředění na to, co je „za písmeny“. Jsme totiž ze školy zvyklí myslet takřka výhradně abstraktně. A to je problém. Mozek potřebuje myslet konkrétně celý život.

Jasmin:
A co třeba Einstein, kdyby nemyslel abstraktně, pak…

Elvin:
Zadržte Jasmin. To je právě ten strašný omyl. Velikáni vědy totiž mysleli zcela konkrétně. Einstein nejdříve viděl obrazy, a teprve potom je „překládal“ do řeči abstraktních matematických vzorců. To je to, co se od něho můžeme učit. Víte, kdo řekl: „Představivost je důležitější než vědění“?

Jasmin: Einstein?

Elvin:
Přesně. To je věta, kterou by nás měli učit více než E = mc2.

Jasmin:
Jak to použijeme na jména?

Elvin:
Ve jménech můžete nalézt záchytné body – části konkrétních slov, ze kterých vytvoříte příběh. Vůbec nemusí být logický. Jak už víme, je to právě naopak.

Například se podívejme na jméno Marcelene.

Jasmin:
„Marc“ je část z March.

Elvin:
A „cele“ je část z celebrate. V duchu si uděláte reklamu. „březen slavit – celebrate“. Někdy najdete uvnitř více slov jako v: Armstrong, Bowman, Carson, Cruise, McKnight, Shatterhand, Smithheart, Whitehead.

Sweetheart obsahuje dokonce více slov. Sweet, heart, hear a art.

Vytvořím si představu. Mohu tam najít i rým. “Sladké srdce slyš umění. “

Jasmin:
To zní jako z básně.

Elvin:
A teď to využijeme u slovíček jako dandelion, dumpling, stocking…  Můžete v nich hledat slova z mateřštiny i z cizího jazyka.

Vyberte slova, která vidíte uvnitř:  dandelion
dan, anděl, lion a vytvořte z nich příběh.
Dana má dlouhé bílé šaty, ve kterých vypadá jako anděl jedoucí na lvovi.
Pak to propojte s významem a může vás napadnout, že: „Dana má na hlavě věnec nebo náhrdelník z pampelišek“.

Dále z „dum“ a „plin“:
Knedlík se nafukuje plynem až je velký jako dům.

Stocking = punčochy … Sto, king nebo stock a ing.

V levém horním rohu obrazovky se objevuje okno se záznamem z jazykového kurzu s vysvětlením, jak si pamatovat další slovíčka.

Jasmin:
A není to příliš složité?

Elvin:
Složité je to pouze pro netrénovaný mozek. A netrénovaný mozek je předurčen k neúspěchu. Nic však není ztraceno. Fantazie je přirozenou schopností pravé mozkové hemisféry.

Bohužel downgrade začal ve školách. Downgrade k plochému, abstraktnímu, suchému a pro mozek nudnému myšlení.

Již jsme hovořili o reklamě a jen chci připomenout, že nudné a fádní je těžké vyvolávat z paměti, která je zahlcena dalšími vágními daty.

Jen pestře prožité a fantazií zářící je snadné nalézt v paměti a použít.

Jasmin:
Určitě se setkáváte s námitkou, že to není normální.

Elvin:
Jestliže se zamyslíte nad „normálně myslícími“ lidmi, tak zjistíte, že mají spoustu problémů, včetně problémů s učením.

Kdo chce být normálně neúspěšný, ať si v normě zůstane.

Kdo chce být úspěšný, potřebuje jednat podobně jako špičkoví sportovci.

Jasmin:
Máte pravdu, toto je pořad pro ty, kteří si chtějí zvýšit sebevědomí, vyniknout a stát se nadprůměrně úspěšnými. Jak ještě si zapamatovávat nadprůměrně?

Elvin:
Když využijete představivosti a touhy mozku po konkrétních představách, pak začnete vytvářet zajímavé příběhy. Stačí spojovat slovíčka do vět.

Jasmin:
A ty věty by neměly být fádní, že?

Elvin:
Výborně Jasmin. Všimněte si, co připomíná začátek “duster”?

Jasmin:
Dust je prach a taky tak začíná jméno herce, který hrál ve filmu Rain Man. Od toho je krůček ke klipu: Dustin utírá prach.

Elvin:
Přidejte „efficient” = účinný – třeba vysavač. FIČÍ vysavač, cítíte to? Účinný jako motor Formule jedna.

Propojte to do příběhu. Udělejte to legrační. Když se do toho vžijete, ponoříte, odborně řečeno asociujete, tak nemůžete zapomenout.

Problém zapomínání je ve skutečnosti problémem zapamatování. Kdo si nevybavuje, nezařadil soustředěně myšlenku do jednoznačných souvislostí.

A pak je obtížné vyhledat ji z podvědomí. Ostatně, už jste zkoušeli něco hledat potmě?

Jasmin:
Neuvěřitelné, jak jednoduché je pochopit věci, když je vysvětluje světový expert. Elvine velice děkujeme. Vážení diváci, tak to je pro dnešek vše. Pokud se budete chtít osobně setkat se “Spielbergem” kreativního učení Dr. Elvinem, můžete zavolat do našeho studia.

Libor Činka

Libor Činka

Specialista v superpaměti, rychločtení, motivaci, informačním managementu, v dosahování nadstandardních výkonů a psychologii vlivu. Od roku 1992 vede tréninky pro vzdělávací společnosti a firmy.

Komentáře

  • Milan 11.07.2015 11:37

    Dobrý den Libore
    produkty a učení, kterým přinášíte lidem jiný pohled na hektické dny života jsou DOBRÉ a su přesvědčen ,že pomáhaj.Přesto musím říct jsou nedostačující! Zapomněl jste na neoddělitelnou součást našeho života.Ve většině Vašich produktech se nesčetněkrát objevuje krytka školního systému a sem směřuje má kritika.Děti jsou naše radost a Vaše nabídka opomíjí jejích existenci.Lidé maj spoustu starostí a jsou naučeni své děti učit tak jak je to naučil SYSTÉM.Věřím tomu ,že spoustě zde přítomných by přivítala produkt ,který by naše děti naučil přirozeným způsoben vyjmenovaná slova kde psát MĚ nebo MNĚ jak si pamatovat násobilku 6*9=54 a to 5+4=9.Potom už nebudou DOBRÉ nýbrž rovnající se explosi.
    MM

Přidat komentář

* Nezapomeňte na povinné pole.